lørdag 21. februar 2009

Lørraskvellen

Det snør, det snør, NÅ har vi MYE mer enn før :-(
Jeg hadde tenkt meg på Frili i dag, men det kan være litt problematisk med brøytinga innover der, så det får stå over ....
Det går an å se på været i morra, og ta en søndagstur
Vi har akkurat kommet inn av døra etter å ha vært på Kulturstugo i Flesberg. Det er moro å treffe gamle kjente, og der samler de seg annenhver lørdag. Da blir det servert suppe, grøt, vafler og kaffe. Noen ganger har de underholdning, med sang og musikk da kan det være nokså mange innenfor veggene :-)
Etter å spist oss gode og mette på grøt blei vi med Astri og Harald hjem for å se på hopprenn og skravle Karane har jobba sammen i ungdommen så de har mange felles kjente, jeg har også kjent dem i over femti år. Da er det mange ting å drøfte !!
Ungdommen (?) i nabohuset er på hytta så det er ganske stille uti gården her, og ingen har kommet innom for å få ei brødskive eller låne TV'n , Litt rart og litt godt, blir ferie nesten !!
Fikk melding om at de har det bra der oppe. Det er jo oppkjørte løyper rundtomkring, så det er lettvint å komme seg ut på ski, og "hoppbakken" er ved siden av hytta !
Og nå ere lørraskvellen dere ! Hos mine besteforeldre på Eiker sa de sånn. "... Je kommer him te lørraskvellen ..... sa de .....Hvis je itte er kommen him før sju, så fårru komma å se om je har høggi mei... Kanskje a Lovvise kunne ta opp no'n pottitter å koke, før da blire itte så lenge å vente på midda'n.... det e godt med no' varnt nårn har vært i skauen hele da'n... "
Artig språk, men jeg trur det har blitt litt mer avslepent etterhvert ? Det må vel fjernsynet ta mye av skylda for, her oppi Dalen er jo dialekten nesten helt borte Det er ikke mange som prater Numedøling lenger heller, synd i grunnen, dengang visste vi hvor folk kom fra, nå vi traff på ukjente
Ja, ja det var noen betraktninger. Nå skal jeg finne lørdags-godtet mitt :0)

Ingen kommentarer: