onsdag 6. mai 2009

Onsdag


Jo da, det er sant !! Jeg har merka løype hundre meter fra huset jeg bor i ;-)
Men jeg har aldri gått mer enn 500 m etter den :(

Det er fordi jeg går "mine egne veier" Bokstavlig talt.


Denne turistslepa går til Butjønn på Ble, og videre inn på turistforeningens løypenett rundt omkring. Har mange ganger tenkt på å gå fra hytte til hytte, men det har aldri blitt gjennomført. Og nå som jeg kan starte fra kjøkkendøra med sekken på ryggen, tror jeg at det blir for slitsomt, det er behagelig å ha en hytte som utgangspunkt og gå og komme etter som en har krefter til det !


Og når det gjelder nærmiljøet her så finns det mange flere muligheter, alle kustiene feks. og skogsbilveiene og ellers bare gå rett ut i naturen.

Det gjorde jeg i dag. Tok en tur nede på "Engane" ned mot Lågen. Jeg gikk ned mot Numeholmen, og tenkte på Nume Vardebygger som skal ha bodd nedpå der med sin prinsesse Skiringsol. (Se Numedal Middelalderdalen) Spennende med slike sagn.

Det kan jo ha hendt. Noe er det vel i disse gamle historiene som vandrer fra slekt til slekt i århundrer.

Og Varden står jo enda, så hvem vet ? Nå er det en slags trollskog der det var slåtteland for femti år siden ... En trollskog med hvitveisdekke !


Desverre var det så mye vann rundt sjølve holmen at jeg ikke kom meg opp på den. Får prøve en annen gang.




Gikk istedet opp langs Lågen mot Bergsjø, og knipset litt !!

Her var det lys og blid bjørkeskog, der det har vært jorde før, en kan jo ane det for det er slett og fint i bakken

Enkelte steder er det så tett av småskog at en må brøte seg vei, bokstavlig talt !!!



I dag har det vært fotodag. Vi kom til "arbeisplassen" med masse pågangsmot, nå skulle vi få gjort mye med utstillingsbildene våre !

Men ..... Noen hadde koblet oss til kommunenettverket, og noen hadde oppdatert sikkerhetsrutinene, så vi kom ikke inn på vår egen pc :-((

Det kan altså bli for mye av det gode !

Vi plundret i to klokketimer på forskjellige måter å løse "koden"

Til slutt måtte vi ringe til IT ansvarlige og spørre, men det hjalp heller ikke, i allefall ikke i en bråvending. Så får vi håpe de har klart å løse floken før neste onsdag.

Heldigvis er det mange oppgaver som står i kø til utstillingen så vi satte oss ned med andre bilder som ikke var skannet, og plukket ut de vi vil bruke.

Tror det blir en fin utstilling, det finnes så mange fine gamle bilder, som inneholder masse historie fra Rollag i gamle dager.
Bildene i dag er tatt med et nytt og flott kamera, som jeg ikke skjønner særlig mye av når det gjelder innstillinger ol.
Men det kommer vel etterhvert, nytter ikke å lese seg til ting lenger (Husker det bare et minutt) Så jeg får prøve og feile.
Har hørt en gang at man lærer av sine feil, og det stemmer !
Siste bildet er tatt ned i Storåa, Så ingen fisk !

1 kommentar:

Mormor sa...

Bare må legge inn en liten retting her:
Jeg har faktisk gått løypa to ganger, fra Butjønn og ned, men vi kaller det den gamle seterveien
Så jeg tenkte ikke turistslepe, den følger stort sett seterveien hele strekningen, ned til traktorveien til naboen !