lørdag 13. desember 2008

Førjulstradisjoner





13. desember Hellik's bursdag, luciadagen, lagejuletingdagen, familietreff, akedag, alt passer.



Det er vel bare lucia som ikke har vært på timeplanen her i dag.



Det hele startet ved 12-tiden. Da kom det tre små og to store fra Veggli. Vi på gården var klar med støvler og uteklær. Så var det aking i to og en halv time.

I år blei de litt "bortskjemt" da, for bestefar fraktet dem oppover bakken i et tau etter bilen.
Noen hadde ski og noen kjelke (snowracer)

Nederst i bakken blei det servert varm saft og sirupsnipp.
Nå var det også tid for bursdagssangen til ære for bestefar :-)

Da vi hadde vært ute ei stund, var det risgrøt med mandel i. Merkelig nok hadde mandelen formeret seg, for det dukket opp et par brune også, de blei disket; så Marie vant !!

Etterpå fant vi fram esken med det rare i, og satte i gang julepyntproduksjonen !
Mange kreative løsninger på årets pynt, blant annet et juletrepyntefly som Lars lagde



Kaffe og kaker og brus kom på bordet, noe alle satte pris på.

Så, kl.20.00 kom neste pulje, til og med Englandsfareren kom innom på veg hjem.

Nå har alle dratt og jeg summerer opp dagens hendelser. Ergerlig at jeg ikke har ført logg før, for det begynner å bli mange år med denne tradisjonen. Jeg kan tenke meg 12-15 år.

Da mine egne unger var små, hadde vi også slike kvelder, da bodde vi i Bevergrenda.

I morgen, søndag blir det nok litt julestri da og, mest av det koselige slaget :-)

Ingen kommentarer: