søndag 3. januar 2010

søndag




Hei - bare må fortelle at jeg fikk truger til jul, og de har blitt innkjørt - (gått) i dag.
Det var helt utmerket å gå på sånne- jeg har såvidt prøvd før med de gammeldagse med lær-reimer, men disse er mye lettere og fine både i oppover- og nedoverbakke



Så jeg og elghunden fikk en lang gåtur i nysnøen,hunden tok seg en tur etter elgen, men det blir en annen historie ;)


Det var en oppkjørt skuterløype som var fin å gå på


Løypa går etter en trase' der den gamle hovedveien gjennom Numedal gikk for hundreogtjue år siden, den blei lagt om på 1880-tallet, da kom bruene ved Ulvik




Nå gror den nesten igjen av mangel på ferdsel og på husdyr som beiter, det spørs om jeg må fri til Historielaget i bygda om de kan ta en dugnad her ??


Det er jo et kulturminne...

På dette bildet starter vi inn mot Gampedalen. Jeg veit ikke helt hva navnet kommer av, det kan for eksempel ha vært beitemark for hester.


En annen forklaring er at det har vært en stri tørn for hestene å dra lass opp her, for øverst er det ganske bratt og og tungt

Det synes ikke så godt på bildet, men her er det bratt, og idag, med all snøen så måtte jeg gå tvikrokete for å smyge meg under de nedbøyde bjørkene , det var i hvertfall tungt ;)



Midt opp i bakken er det en stor jettegryte, desverre er den også gjengrodd med lauvtre så det er ikke lett å få festet på skjermen, men det går muligens an å få et lite innblikk i den her, hvor det henger is nedover veggen inne i grotta




Den er "halv" da. Den andre halvdelen er forskjøvet og kan antagelig sees et stykke ovenfor. Der er det nemlig en tilsvarende halvdel !!

Ofte når jeg går her tenker jeg på forna dager, da dette var hovedveien gjennom Dalen.




Mennesker som ferdes her, lassekjørere som skulle til Kongsberg Sølvverk med feks. lakterved og matvarer, ull, smør, kjøtt og andre råvarer som blei levert fra bøndene og til alle som trang dette i byen.

Det var antagelig folksomt i dette området dengang

Ja ja, det går an å dikte seg inn i tiden, i hvertfall prøve !


Nederst i bakken hadde elgen hatt tilholdsted i et par dager så det ut for.

Den hadde tråkket og beitet på vierkjerr som vokste der

Så hadde den basket seg opp den bratte lia ved siden av. (bildet nederst)


Den vesle elghund frøkna fant disse spora såpass spennende at hun forsvant til skogs


Jeg rusla litt videre nedover stien, mens jeg venta på hunden. Men ingen hund. Så begynte jeg å tenke på at det var mye snø, elgen kunne jo slå til bikkja og skade den ... Jeg plystra og ropte - ingen reaksjon Jeg ringte til naboen , nei ingen hund der heller.

Nå blei jeg skikkelig forskrekket. Men så, etter nærmere halvtimen kom den vesle frøkna etter meg, glad og fornøyd

Hun hadde jo vært på elgjakt !!!

Men neste gang skal hun værsågod få gå i band !!

4 kommentarer:

Bestemor Drillo sa...

For en herlig tur du har hatt!
Du er nok en riktig sporty dame!
Truger er nok tingen nå om dagen, det har jeg ikke brukt på mange år!
Du skriver så levende om turene dine at man nesten går ved siden av deg;) Takk for turen !!

Stubbetufsa sa...

Sånn en fin tur, med historien bak landskapet!
Vi kjøpte oss truger i fjor og vi gikk mye på dem opp i skogen!
(Se etiketter: tur.)

JorunT sa...

Hei mamma! Så fint at trugene er brukbare, jeg har ikke fått prøvd mine ennå, bare gått på ski i helga :-)) Jorun

Kamerasamleren sa...

Trivelig blogger du har, pyntet med mange flotte bilder og fine ord.

Truger er en finurlig oppfinnelse og jeg har også oppdaget dem. Et par står på hytta og blir benyttet spesielt i påska. Utmerket for oss som liker å ha med kameraet å bruke det.