fredag 15. januar 2010

fredag

En liten stemningsrapport fra de dype skoger....

Beregnet på dem som liker diktene til R.O.Eriksen,
som er sitert på siden her ,
Stubbetufsa for eksempel ;)
Dette er mitt favorittdikt:


Er'e åbborvann i himlen, spurte'n Krestian meg en dag
Mens vi pustet ut fra morrabett og meite.
Over tyriild hang kaffilars og putra til behag
for to fiskere ved tidlig morraleite


Sola prøvde seg så vidt det var, i gran og furutopp
Over vannet svermet mygg og spettefluer.
Det var tid for store tanker - det var tid å tenke opp
i fra røsslyngild og blåbærdekte tuer

Ingen sted i hele skauen er det bedre vann enn der,
Ingen åbbor så du feiter i buken
Ingen odder er så vakre når de speiler sine trær
og under kronene er plass for gapahuken.

Øya til'n Krestian ble mildere med ett
og så fikk'n mot til enda et begjær:
Går'e an å få en tynn en mellom åbborvak og bett
eller er det bare solo oppi der ?



Der er hjemmebrenten rein og fin - det smaker ikke gjær,
og du får'ke vondt i hue dagen etter.
Alt du får i koppen smaker bedre der enn her
Skål for himlens vakre vann og grønne sletter.

Og med salighet i blikket hadde'n Krestian gjort opp bo;
Er det sånn så vil jeg dit med mark og meite
Jeg vil sitte der o kose meg i himmelsk fred og ro
Det er godt å leva livet når en veit det.

Ingen gullgater og perleport, men åbborvann i fleng
Det er himlen det, sa'n Krestian denne morran
Jeg skal kose meg der oppe på ei nylagd granbarseng
og det blir nok sikkert jeg som reiser forran


Du får se å komma etter når du syns du vil der opp
Jeg skal love deg at kaffi'n holdes klar
Og så smilte'n litt og skjenka i en jordisk kaffekopp:
Det er godt å få en forsmak før vi drar

God helg, nå gleder vi oss til sommeren ;)

2 kommentarer:

Bestemor Drillo sa...

For et dikt ! Takk for at du ledet meg til denne dikteren som jeg ikke har noe kjennskap til !
Ha en god helg!

Stubbetufsa sa...

Takk for diktet! Det var så jordnært og trygt!
Han elsker naturen, og kan dra dype tanker der...