tirsdag 5. januar 2010

Tirsdag








Før jeg forlater temaet "julepynting" for denne gang, må jeg nesten vise fram den, hittil i år, mest originale dekorasjonen jeg har sett.
Der sto den, midt i stua, en skinnende blank motorsykkel fra syttiåra. Eieren var mektig stolt !! Nyanskaffet for noen uker siden, helt feilfri...


Når sant skal sies så var den der på lånt tid, det rommet den til vanlig står i skulle pusses opp, og imens står den her og skinner ! Men fin var den !


Ellers har jeg visst ikke så veldig mye å berette om nå, men for å ramse opp litt:

Søndag ettermiddag var det en utrolig vakker solnedgang hos oss:

Mot sørvest sto himmelen i brann ! Og snøen var farget lilla !






Det var ca. 18 kalde grader, men helt vindstille så det gikk an å være ute

Klokka var sånn omtrent tre på eftan og det begynte å skrumle litt, men fremdeles lys nok til å ta noen bilder.



Denne dagen hadde vi middagsgjester fra Veggli, og vi spiste deilig ørret fra Vidda. En fisk var nok til sju personer, da kan du tenke deg hvor stor den var :)

Tusen takk til den glade giver, fisken var bare helt topp !!

Etterpå var det markens grøde, i form av lune blåbær og moreller med vaniljekrem.
Fat og boller var tomme da vi gikk fra bordet :)

Da er det jo moro å lage mat, når folk liker den ....

I kveldinga ringte vår kortspillvenninne fra Svene og lurte på om vi snart skulle ha et slag whist, og vi lar oss ikke be to ganger, så tidlig på mandags morgen pakket vi sekken og dro til Lillefri

På veien oppover var vi innom og henta Anna, stoppet ved hytta og fyra dugelig i ovnen og dro videre til Anne.
Det blei heldigvis ganske uavgjort med resultatet (!)
og vi tok oss tid til en lang og god prate-og kaffepause.


Jeg fikk knipset litt derifra også, på bildet kan vi skimte Vikersundbakken !!


Det var ganske kaldt, ca 14 minusgrader, og vi fyra på spreng for å få det godt og varmt, men det er jo ei bittelita tømmerkoie, så det gikk bra.


I dag har jeg vært ute og trena på trugene igjen, og det er faktisk ikke så vanskelig, men god trim kjenner jeg, en må bruke noen andre muskler enn ved vanlig skigåing !!


Det var lett snøvær i lufta, men deilig å være ute

Å gå slik i snøværet er godt og friskt. Jeg begynte å tenke på barndommens skolevei, to kilometer nedoverbakke om morgenen og like langt oppover igjen om eftan.
Kan huske at jeg gikk med nesa mot sky og "smakte" på snøfnuggene. Det prøvde jeg i dag også. Kjente at de landet på øyevippene !!!

(Er det dette som kalles Å GÅ I BARNDOMMEN ???)

Ja ja slett ikke ubehagelig ;)


De små hvite prikkene er snøfnugg, og den lille grana er vel et ferdig pyntet juletre ?

Det er en fin stemning i skogen sjøl om det er gråvær, og jeg knipset ivei !

Sjøl om jeg enda ikke har lest grunnreglene i boka jeg fikk til jul ;o/

Her er det "bjørkekongler" framtidas bjørkeskog

Ja, dette var årets første tur til hytta, håper det blir mangfoldige turer dit i året vi nettopp har tatt i bruk !!

Og til slutt:

Gratulerer med dagen Knut

Hilsen Mormor !

4 kommentarer:

Stubbetufsa sa...

Hei!
Flott juledekorasjon, ja!
Eller var det nydelige vinterbilder, både de med og de uten solnedgang. Jeg måtte flire da jeg leste om deg som barn, som gikk med nesa i sky for å smake på snøfnuggene!
Jeg kan huske en gang det var storm, og jeg kom hjem fra skolen (skolebussen kjørte største strekningen), også med nesa i sky! Jeg skulle trasse stormen, vise at jeg var sterk nok til å komme meg hjem fra busstoppen (ca 200m)! Ja, ja, jeg klarte det jo, men jeg hadde ennå ikke erfart at naturkreftene kunne være sterkere enn jeg!

Bestemor Drillo sa...

Det var en orginal dekorasjon! Sikkert ikke mange som har maken!
Igjen må jeg få takke for en nydelig tur sammen med deg!
Det er som du sier: Barndomsminner;)
Ha en flott vinterkveld;) Klem !

Kamerasamleren sa...

I sannhet en juledekorasjon utenom det normale, men spesiell må en da si.

Fine og stemningsfulle bilder, skulle ønsket jeg kunne ha tatt med et av mine kamera og dratt ut i naturen. Kolsen nekter meg det, så da er det fint med spreke damer som basker seg ut og drar med motivene inn i varmen og ut på nettet.

Takk for hyggelig visit til deg igjen. Synd det ikke kan serveres kaffe ved Internett besøk. Det skulle ha vært mulig... :)

Ha en fin dag og dager fremover og velkommen når som helst innom min blogg igjen. Bare så der er sagt...

Bestemor Drillo sa...

Hei igjen !
Ligger en liten utfordring hos meg ! Klem !