søndag 31. januar 2010

Søndag



Enda ei nydelig vinterhelg er til endes. Det har vært litt skya, men med ca fem - seks minusgrader og hvite vidder har det vært supert utevær !



I dag, søndag har jeg gått en lang tur med turvennen nede i bakken ! Da er det på med trugene og ut i skogen. Nå hadde vi en ny "veg" å gå. Der var det fint åpent terreng, med masse dyrespor.



Fredag var jeg på den andre sida av gården her, der var det gaupespor, som gikk helt innat bikkjegården her. Så der har vi kattemorderen tenker jeg ;(

Gaupene begynner å bli mer og mer vant til mennesker, og kommer nærmere og nærmere bebyggelsen. Nå begynner gaupejakta i morra, jeg håper de får tatt de tre som skal felles.



Som dere ser av headingen på bloggen så er det noe som ikke skal være der. Jeg skulle legge inn et bilde istedet for disse "strekene" som har vært der før.
Men.... Den ene stripa vil ikke forsvinne. Jeg har "deleted" både her og der, men denne vil ikke gå vekk. Nå er det heldigvis sånn at min turvenninne/svigerbarnebarn og nå etterhvert datakonsulent, har sagt ja til å hjelpe meg med dette. Så i løpet av et par dager er vel problemet ute av verden !!! (trur eg)




Så vi får heller gå videre på søndagsturen å se litt på utsikten der ! Denne gården heter Venås, den ligger fint til oppe i dalsida. Jeg synes det gjorde seg med en ramme av ospekvister ? Det var lett snøvær, men sola bryter nesten igjennom !

Høye stolte trær sto langs løypa vår, det er så man blir reint andektig når en går slik og ser og betrakter omgivelsene

Jeg tenker så mange ganger når jeg vandrer rundt oppi skogen her, ser alle andre dette..... føler de tilhørigheten til dette slik som meg, eller er jeg et slags drømmemenneske som går her og aldri blir heilt voksen. (jeg har holdt på slik siden barneårene, med å se mener jeg)
Nåja, i hvertfall har vi to som går tur sammen, blitt enige om at vi er heldige som har dette rundt oss, og vi ønsker oss ikke noe annet sted; her har vi ro i sjela, vakre omgivelser, fine turveier og ikke minst gode trimmuligheter mens vi er midt i denne storslåtte naturen.....
Disse to er vel tvillinger ??
Stamme ved stamme og en liten dusk med greiner øverst ..
Jeg nevnte at det er mye elg og hjort her. Vi så mange spor, her har de tilgang på vann i ei elv like ved, og mye lauvskog og furuskog gir mat nok til mange dyr. I tillegg er det et lite beferdet område, om det går et par damer her i ny og ne, bryr de seg ikke om ;)
År om annet er det tømmerhogst her, men det gir bare ekstra lett tilgang på mat i de ukene hogsten pågår, det så vi for noen år siden da vi hadde uthogst like ved jordesgarden en vinter. Etter bare noen dager kom elgen og åt på furukvistene som lå på bakken !
Dagen i dag har også bydd på en bursdags-sammenkomst,
Turid hadde dagen sin i går og den blei markert nå i efta ;)
Morgendagen har flere muligheter den og; Ekstra fotodag kl. 0900
Trim kl.1200 Møte kl. 1900...... Får se hvor mye jeg rekker av dette :o)
God natt !!!

4 kommentarer:

Kari bloggside sa...

Hei hei . Flott "fornyelse" av siden din ! Masse fine bilder ! Jeg synes personlig at kulda er best på bilde....

Kamerasamleren sa...

Det ser ut til å bli bra med ansiktsløftningen på bloggen din. Greit å ha folk i bakgrunnen som kan tre støttende til.

Sikkert ikke like koselig som det høres ut for å ha gaupa gående rundt føttene. Et fint dyr, men...skjønner deg egentlig godt. :)

Lykke til med både jaktresultatet og ferdigstillingen av bloggen. Og fremtidige fine bilder.

Bestemor Drillo sa...

Ja nå er det vakkert og du formidler det på en flott måte!
Ha en vakker uke! Klem;)

Berit sa...

Har vært her og tittet.
Fin blogg og flotte bilder.Det som "trigget" at jeg fant deg var at jeg ble selv mormor for to uker siden og det er bare fantastisk.
Lykke til med dagene dine.
Gyllen hilsen fra meg.