tirsdag 20. oktober 2009

tirsdag


Til høyre: Kristina ved Krokvannsløken.


Det er tirsdag kveld, gubben og jeg har vært i Hokksund på besøk hos tanter og onkel og på sykebesøk på Kurbadet.

Har virkelig fått utnytta dagen.

Gamlenaboen på Kurbadet var ved godt mot, men kunne gjerne tenke seg å reise hjem snart, tida blir lang når en sitter inne i et hus hele tiden, særlig for ei dame som liker å være ute og jobbe !

Det er bestandig så moro å komme til slekta "neaforre" Det er mye som må fortelles om, og mye som må mimres om ! Jeg ser mer på dem som venner enn som slekt, fordi de er ikke så mye eldre enn meg, og vi har hatt mye moro opp igjennom årene; fisketurer, hytteturer, bærturer, og familieselskap ;o)

Som foreksempel da onkel Torvald fikk "motorstopp" utafor hytta vår, og måtte fylle på drivstoff for å komme videre (Ingjerd husker du ?)

Og da onkel Einar og gubben skulle gå på tyttebærtur og kom hjem med fullt spann etter en halvtime. Vi konene syntes de hadde vært såå flinke, men da vi skulle tømme bæra opp i et trau, så var spannet nesten fullt med mose ;-( Da minket beundringen for de flinke gutta ! (Jorunn du husker vel kanskje ikke for du var "lita")

Ja, altså vi har mye å prate om .... Omtrent sånn så storfamilien ut. Ca. 68 år siden ! Bestemor med broder'n på armen Tante med meg på armen Mamma til venstre Den gutten som står bak bestemor var vi hos i dag !
Pluss to "Filletanter" Et fælt ord, for ingen er vi vel mere glad i enn de to ?

Så da vi kom oss tilbake til Rollag var det styremøte på Grendehuset, jeg rakk det nesten, de måtte bare vente i 14 minutter !!!


Der fikk vi planlagt høsten på Grendehuset, bedre seint enn aldri. Nå er det jo ikke mer enn to arrangement før jul, så det var for såvidt fort gjort.

I morgen er det fotodag igjen, et par av oss var innom på mandag og fikk sendt noen flere bilder til "tidemann" når vi har plassert dem der, er det "bare" et trinn (eller kanskje to) igjen for å få

de ut på nettet, så alle kan se dem. Det er jo det som er målet med det her !

Men....Det er virkelig mange arbeidsoperasjoner fra vi får bildet inn på skrivebordet til vi kommer så langt. Godt ingen sa det til meg før vi startet, da hadde jeg nok gitt opp før vi kom til trinn to :-)

Slike bilder vil vi også ha i Rollag - foto ! Dette er av mine besteforeldre, tatt ca. 1947 de er 65 og 70 år gamle Og lå på setra om somrene, barnebarna var på besøk etter tur ;-) Bestefar tok oss med på fisketurer og viste oss de djupe Skarragruvene, da kasta vi stein nedi og telte sekunder for å høre hvor djupt det var !! Han hadde navn på vatn og steder, og vi fikk se "huler" der folk kunne overnatte. Et tjern het "Hønngassen" Det hørtes så skummelt ut syns jeg at der gikk vi ikke aleine !
HM... Det var mimretimen.... God natt !

2 kommentarer:

Stubbetufsa sa...

Hei, Mormor!
Takk for hyggelig kommentar hos meg! Blogginga fyller en stor del av livet mitt, og folk er så hyggelige her i Blogglandia!
Du skriver mye slektshistorie, ser jeg, og dikt på den andre bloggen!
Du tenker mye!
Klem fra nord!

Mormor sa...

Hei på deg også !

Kommer til å følge deg på bloggen
Den likte jeg !
Ha det godt ;o)