onsdag 28. oktober 2009

onsdag



Her er en del av min danske familie. Min fetter og hans frue til venstre, og tante, meg og onkel til høyre.
Vi var ute og spiste frokost (dansk) på lørdag.
Tante fyller 85 år nå på lørdag, og vi måtte gjøre litt stas på henne !! Vi er på en resturant oppe på nordspissen av Sjælland, og vi så over til Sverige fra vinduet vårt

Jeg tror stedet heter Gilleleje. I hvert fall så jeg et skilt med det navnet på like borti veien der !

Og danske frokoster solide, så vi satt der i nesten to timer, og spiste :) Hyggelig betjening og fine omgivelser !!

Sjøl om det var gråvær var det fint på sjøen, men vi dro ned til Fredensborg igjen for å gå tur, jeg ville gjerne til Nordmannsdalen igjen, har vært der før, men den kan en se flere ganger !

Her er den

Den ligger inne i parken rundt Fredensborg slott, der dronningen bor i sommerhalvåret, og sønnen hennes med familie hele året. !!



Det er en samling med statuer av norske menn og kvinner i folkedrakter fra forskjellige landsdeler. Vi så noen fra Akershus amt, Bergen amt, Finnmark osv. Alle draktene er meget detaljerte, med knapper, folder og slag


Det er et sagn som sier at det var norske sendebud som satt på hesteryggen og spikket modellene til disse da de red ned til Danskekongen med alle slags skriv fra de danske fogder som regjerte i Norge !

Her er det dans !! Reinlender kanskje ??


Skogen rundt sto i sitt flotteste skrud, så jeg opplevde høstfargene enda en gang i år !!



Slike flotte alleer var det flere av i denne parken, og det var et vidunderlig lys selv om det nesten regna !


Det var andedammer, og eldgamle eketrær, granskog og kastanjetrær.

Så jeg rappet med lommene fulle med kastanjenøtter fra dronningen! hysj.. hysj.. :)



Nede ved enden av alleen ligger en innsjø som heter Esrum sø. Der har min gamle onkel levd hele sitt 90 - årige liv, og tante har bodd der siden 1948. Det er gammel bebyggelse i området, med stråtak og bindingsverk. Men nå ser det ut som om "fremskrittet" kommer dit også, med store moderne hus :(

Da vi gikk nede ved sjøen og så på båtene kom vi over denne her ! Jeg trodde først det var en slags "tilhenger" Men... det er en båt som er drevet av solcellestrøm !! Hundre prosent fri for avgasser ;0) Pen ?? Tja..

Så til slutt , med en duggfrisk rose fra hagen i Fiskebækvej;
en Stor takk til vertskapet for et superkoselig opphold, og en alle tiders julegave
(som tollerne ikke så)

Jeg gleder med til neste gang allerede !
Og... Dørene i Bromdalen står åpne når dere kommer !

1 kommentar:

reidulv sa...

gilleleje er et fint sted. Har leid sommerhus der et par ganger. Stor fiskehavn hvor en kan få kjøpt fersk fisk og nylagde fiskekaker. Utenfor ligger et stort naturområde som heter Rusland. Dette er også en skulpturpark hvor mange av R. Tegners skulpturer er spredd rundt. Han har også et stort museum ved parken. Hans kunst har mye til felles med vår egen Vigeland. Ellers er også jeg glad i den danske "frokost" !