søndag 25. september 2011

søndag

Elgjakta her kommet......:O)

Det er travle tider rundtomkring i de tusen hjem nå - Elgjakta startet i dag !

Mannfolka på gården har forberedt seg i lange tider, ordnet med jaktbilen, jaktklærne, jaktprøvene, jaktgeværene, jaktmøtene, jaktelgetrekkmasinen eller hva det nå heter alt sammen :))

Endelig i går kveld var det "elgaften" og hele laget samla seg på hytta til en av dem for å bygge seg opp mentalt ;))

For litt siden kom gubben hjem etter første dag, de hadde fått nedpå en da, ikke noe å skryte av, men sånn passe fornøyd likevel ...... Det varer jo ut oktober .....

I tillegg til jakta, går vi her i familien inn i den travleste bursdagsmåneden !!
Det hele begynner med to - tre som fyller i september, men så kommer oktober med Hilde, Arild, Live, Olav, Marit i den nærmeste krets, pluss et par til som også må få oppmerksomhet ;


Fredag var det forhåndsfeiring av minstejenta på gården, og i den anledning lagde jeg etpar eplekaker som jeg fikk mye skryt av, og jeg måtte love å skrive oppskriften her !! Heidi - her kommer den :) Den er god og veldig lett og lage


3 egg og 2 dl. sukker vispes til eggedosis. 125 g smør/margarin smeltes og has i sammen med 2,5 dl hvetemel, 1 toppet ts. bakepulver og 1 toppet ts. vaniljesukker


Helles i en godt smurt 24cm. form


3 epler skrelles deles i små båter og legges tett oppå, strø på sukker og kanel, ekstra godt med grovmalte mandler på, om en liker/tåler det


Stekes i 175 g i 40 min. Lykke til !!



Fra det ene til det andre !
Denne "sommerfuglen" eller "nattsvermeren" eller hva den nå heter satt klistra på en stein i gårefta, er det noen som har sett noe sånt eventuelt veit navnet på den ??


God ny uke, men eller uten jakt :)

2 kommentarer:

Kamerasamleren sa...

Hallo mormor.
Det har jeg fått med meg ja, elgjakta. Selv om jeg er av det slaget som er så dyrekjær at når jeg spiser kjøtt, tenker jeg at det kommer fra butikken.

Det var like før jeg ikke torde å stikke innom deg, nettopp på grunn av jakta. Ikke det at du virker så voldelig, men en skogens og naturens dame er du jo. Og en vet ikke hva de kan finne på i disse tider, jegerne. :) Regnet vel med at jeg fant deg ute blant busker og trær...

Hei så lenge, så sees vi vel oftere nå når jaktsesong vår også er i gang. Jakten på bloggende besøkere fra fjern og nær.
Fin uke til deg og dine!

Heidi sa...

Kan tenke meg mannfolka er travle for tiden ja ;-)Så artig at det har blitt elg allerede!

Det er skikkelig bursdagstider ja, så det mangler ikke på anledninger til kakebaking.

Tusen takk for oppskrift! :)