onsdag 3. februar 2010




I dag tidlig, før det blei ordentlig lyst, var det invasjon av grønnfink på fuglebrettet. Det er noen skikkelige tøffinger. Til og med kjøttmeis rømmer unna for den !

Det blei et heller dårlig bilde, det var mørkt, og de var skye, jeg tok bilde gjennom vinduet, men likevel forsvant de når jeg flyttet på handa.

Må nok lage meg et krypinn utmed veggen her !?!

Ellers har det vært årets snøværsdag i dag, ca. 15 - 20 cm i dag tidlig da brøytetraktoren kom, og klokka fem i efta var det jamen kommet minst 25 cm til. Heldigvis lett og kald snø, men det er noen skikkelige snøfonner ute i gården nå.
På fotorommet i dag var alle glade og fornøyde, nå da vi kunne se resultatet av det vi har drivi med det siste året.
Nå ligger de lett tilgjengelig på kommunesidene.
Her er to av oss igang med skanning.


Inne på det andre rommet har vi fire til, to som jobber med å skrive ned opplysninger om bildene, skriver det ned for hånd på spesielle skjemaer, og to som fører dette inn på data, for så å sende det til Tidemann hvor de blir koblet sammen med tilhørende bilde.
Som dere skjønner er det mange prosesser hvert bilde må gå gjennom.
Ekstra moro er det når det kommer folk innom med en bærepose eller to med gamle bilder. Da samler vi oss rundt bordet og ser om vi kjenner noen av de som er avbildet, eller stedet det er fotografert. Speielle historiske bilder her i bygda, kan være fra tiden da jernbanen blei bygget, på 1920 tallet. Og bilder fra tømmerfløytingen som de holdt på med i NumedalsLågen helt opp mot 1970-tallet, bilder fra gårdarbeid før, seterliv, slåtten, skuren osv.


Det fantes flere forsamlingshus i bygda, som også har sin egen historie. Det var mange lag og foreninger, og flere av dem hadde sitt eget hus. Med navn: Leikvang, Fram, Folkets Hus og så videre. Alle disse er borte nå, det vil si et står oppe, men blir brukt til redskapshus på en gård

Alle slike ting, som har tilknytning til folkelivet synes vi er spesielt spennende.

Senere på dagen var det helselagsmøte her hos meg, i dag var vi sju flinke damer ! Mye snø og ubrøyta veger må ta skylda for at ikke alle kom. Men vi hadde det bra vi som var her, vi la planer for sommerturen, for avslutningsmøtet før sommerferien, "hjertedagene" osv.

Og naturligvis hadde vi bevertning, kantarellsuppe med rundstykker og en liten dessert etterpå !
Det er jentene sine som kan kose seg det...
Nå er det stille i huset, et barnebarn ligger og sover ved siden av meg, med katten nede ved beina sine.
Gubben er på guttetreff, og jeg sitter her og knotter.
Kan man bedre ha det ?
God natt ;)

5 kommentarer:

Kamerasamleren sa...

Hei igjen! Alle vet vi at vi ikke skal sove bort sommernatta. Det ser ut for at du heller ikke sover bort mye av vinteren...

Aktiv blogg venn jeg finner her på siden ser det ut for. Vær glad så lenge du greier å holde på slik.

Lykke til videre med dine spennende prosjekter.

Stubbetufsa sa...

Du vet å fylle dagene dine med koselige ting!
Det er bra!

Bestemor Drillo sa...

Trivelig aktiviteter holder oss "unge"! jeg tror du vil være ungdom i lang tid ! Klem !

Mormor sa...

Jada... Blir aldri voksen jeg ;)
Inni hodet er en jo den samme hele tiden !
Det sa min gamle matematikklærer da han var 75 ;)

Anne (Moseplassen) sa...

så flott at dere tar dere tid til å registrere gamle bilder! Slik er så verdifullt å få gjort mens folk fremdeles kan historiene bak.

Grønnfinken er ikke noen pyse nei, men jeg har faktisk sett en av blåmeisene mine jage vekk tre grønnfink! makan til tøffing!