fredag 14. november 2008

Fredag 14 november



I dag har vi vært på besøk hos min aller "gamleste" venn Harald, han sa at da jeg skulle bli født gledet han seg veldig, det var ingen andre unger i mils omkrets, så da blei vi i allefall to unger i nabolaget.
Sjøl om han var ti år eldre enn meg. :-)

Han bor alene på en gård to kilometer oppe i skogen, men klager aldri.
Tar seg en tur til byen et par ganger i uka, og jobber på gården det han orker

Forøvrig en velstelt gård, med masse hester på jordet om sommeren
Hunden hans og jeg blei gode venner, vi gikk tur på jordet og den fulgte meg rundt, ville egentlig at vi skulle gått mye lenger, sprek som den var.


Etter dette besøket kjørte vi oppom gården der mine besteforeldre på farsiden er fra, den er nedlagt og ingen bor der lenger, trist å se,
her strei Bestemor på med eneansvar for flere barn
Bestefar døde i en ulykke da de minste var små
Da min mor som var fra Eiker var der på besøk i forlovelsestiden, viste Bestemor, som var Telemarking, henne rundt på gården. - Her har vi "søteplo" - sa hun da de kom bort i kjøkkenhagen, hun pekte på epletrærne.
Javel, da må jeg smake - sa mamma, hun tok et eple, beit i det og fikk et lite sjokk !
Det var eitrende surt.

Alle epler, på "telemarksk" er søtepler, Epler er poteter, men det hadde mamma aldri hørt om Hun fikk et grunnkurs i dialekter den dagen ;-)





På vegen heim tok vi turen innom Odd og Kari.


Hun dreiv og stekte "Duppekorv", en matrett fra Telemark, vi blei bedt på middag og spiste og koste oss som bare det.


Så, utpå kvelden gikk turen heim, til Broms.


Godt det au ......




Ingen kommentarer: