onsdag 10. mars 2010

Onsdag





Hei dere husker vel fuglenekene fra jul, gubben i huset holder fast ved den gamle tradisjonen at de skal stå ved låvedøra, på ei bjørk.
Både neket og bjørka er fruktbarhetssymboler fra gammelt av.

Og - det skulle være mange fugler i neket julaften, det betydde at det blei et godt år på gården kommende år. Mye korn og mye godt høy til dyra.



Jeg veit ikke om det var så mange fugler her julaften, men jeg registrerte at det var noen.



Men... det var ikke juletradisjoner jeg skulle skrive om, det var gjenbruk !

Jeg leser så mye om gjenbruk i mange av bloggene jeg besøker rundt på nettet.

Nå har det blitt slik i mormor-huset også !


Ikke at gjenbruk har vært ukjent for oss før, med omsydde klær fra voksenklær til barneklær og hankeløse kopper som blei blomstervaser (for femti - seksti år siden)



I gårefta fant morfar ut at julebuska kunne brukes til noe !!

Og her er resultatet: En ekte gammeldags sopelime, litt av stammen er skaft, og kvistene blei sopekosten ;))

Resultatet blei så bra at han har fått flere bestillinger alt, så nå er det bare å håpe at det minker på snøen så han kommer seg borti skogkanten etter bjørkekvister ....Fine å ha på hyttetrappa eller hjemme!


Til høyre kosteprodusenten !

Forøvrig har dagen blitt brukt på fotorommet, med besøk som hadde med seg mange fine bilder fra "nær fortid"


Stas.... Nesten alle personene på bildene fikk navn, og mange historiske hendelser dukket fram fra glemselen

Nå begynner det å gå seg til, med folk som kommer med bilder, tar en kaffetår med oss i pausen og har mange gode historier på lager

Ha en fortreffelig onsdagskveld ;)

3 kommentarer:

Bestemor Drillo sa...

Så koselig en sopelime!
Slike hadde vi i fjøset hjemme husker jeg!! Hils til limemakeren og si han har det i fingrene;)) God torsdag !!

Kamerasamleren sa...

Interessante opplysninger om fruktbarhetssymboler og mimring bakover i tiden. Vi var nok flinkere til det med gjenbruk på alle områder tidligere, noe vi snakket om for et par dager siden kona og jeg. Tro hvor mange av oss som i dag stopper sokker, tror ikke det blir så mange i antall.

Reagerer ofte på at folk skifter alt fra møbler og lamper for å få til den stilen som går for tiden. Og den stilen varer for noen ikke særlig lenge har jeg inntrykk av.

Stubbetufsa sa...

Jeg er bare imponert...