tirsdag 28. oktober 2008

Tilbakeblikk ! ?

Dagen i dag har vært en spesiell dag.
Det er 50 år siden jeg blei mamma -
Den 28. oktober 1958 kl. 04.10 kom Marit til verden Hun var naturligvis verdens vakreste!
Det har jo alle ungene vært i tur og orden .
Marit var bare ni måneder da hun begynte å gå, det var rart å se det lille vesenet med rosa sparkebukse som stabbet rundt på golvet, en baby som hadde hoppet ut av vogna liksom !

Ja, ja tenke seg til, jeg er mor til ei som er 50 år. Det betyr jo at jeg må være hønngammal
Heldigvis så er jeg ganske glemsk, så jeg husker ikke hvor mange år jeg er (Hele tiden)
Bra jeg har kalender så jeg veit når jeg skal feire bursdag, for det liker jeg :o)

Egentlig begynte jeg med å tenke på hva som var startpakken til en nyfødt unge for femti år siden.
Så vidt jeg husker så var det: 8 til 12 bleier, like mange kluter (klutene var halve bleier og bleiene var ca. 60 x 60 cm ) 6 - 8 skjorter, det samme med trøyer, 6 - 8 sparkebukser. Så var det kjekt å ha noen små tepper ca 80 x 80 cm som vi pakket rundt babyen da vi la den i vogna igjen og en dyne over der, de måtte ikke fryse ! Så skulle de ha et visst antall vaskekluter og handklær, ca 4 - 6 av hver Og smekker naturligvis, og sokker og strikkejakker og bukser minst to sett.
Men så var det visst ikke mer, bortsett fra seng og vogn. Egentlig var det jo ikke så mye når en tenker over hva de moderne babyene må ha.
Det var ganske vanlig å arve babytøy av hverandre, for ingen fikk vel sliti ut alt, sjøl om det måtte vaskes hver dag, det meste av det. Heldigvis var mødrene hjemmeværende så de fikk tid til å vaske og stryke alt dette !!
Hm. dette blei visst bare mimring, men kanskje noen lurte på akkurat dette ?
Sånn er det med bestemødre/mødre, det huet er fullt av, løper fingrene av med
Lykke til med alle småtroll rundt om hos familie og venner



Ingen kommentarer: