onsdag 15. oktober 2008

Et lite naturfenomen

Denne blomsten fant jeg i fjor sommer
Jeg har bodd på samme sted, i Rollag i 32 år,
gått den samme stien i like mange år, men aldri
sett den der. Jeg har observert den for noen år
siden på Holtefjell, og fikk vite at den het Vaniljerot
Men altså plutselig i fjor grodde den opp i store mengder like ved gården vår.
Dato var ca 15 - 30 juli
Jeg lurer på hvorfor den viste seg akkurat da,
og hva slags vær og temperatur som gjør at den
valgte denne sommeren til å vise seg fram
I år gikk jeg tur hver dag i samme område, men nå var den vekk igjen, kanskje det går tredve år til neste gang den viser seg. Men jeg fant noen eksemplarer noen hundre meter unna, der har den heller ikke vokst før, som vi har sett Underlig, er det noen som har hørt om noe lignende så hører jeg gjerne fra dere !

Ingen kommentarer: