fredag 17. oktober 2008

En pause i solveggen



En fin sommerdag i 2006 skulle mitt danske søskenbarn , hans kone og jeg gå over Holtefjell
fra Hoensvannet til Rølsvannet

Ingen av oss hadde gått her før, men hørt mye om den fordi våre onkler hadde gått denne turen mange ganger i sin ungdom, for å besøke søsteren og hennes familie i Svene.

Husker du da vi gikk over fjellet, sa de, - da vi fiska i Krokvannet, og fikk den flotte ørreten,- dette lød som et eventyr for oss unger, og de måtte fortelle om og om igjen.

I mange år har vi snakket om å gå turen, men
arbeid og andre ting har gått foran. Men nå skulle vi endelig prøve.

Jeg som kom fra Rollag blei kjørt ned til Hokksund, de andre to kommer fra Danmark og var på ferie i hytta til onkel som ligger i nærheten av Hoensvannet, der vi skulle starte.

Vi hadde som mål å komme til Hytta ved Rølsvannet ved fire - fem tida.

Hellik og onkel Einar skulle forberede middagen

Det var fin merka løype til å begynne med og vi passerte Prestevannselva, Dalsetra og Engevannet, tok til høyre ved Tverrelva, og gikk mot Hoensetra. På vegen kom forbi ei hytta som het Hygga, der tok vi en liten matpause (bildet) så gikk turen videre innover, vi fant noen molter på ei myr, men gikk videre på stien som fremdeles var godt synlig Vi gikk over en stor demning, og jeg skulle ta noen bilder på stedet. Men da var kameraet borte !!

Jeg hadde brukt det for litt siden, men det hadde forsvunnet på vegen

Hvor hadde du det sist ? spurte Peter, - det må være da vi var i moltemyra, - sa jeg, - da ringte telefonen og jeg la fra det jeg hadde i hendene - Sitt her og vent, jeg løper tilbake og leiter, sier han. Javel så var det ikke annet å gjøre da.

Vi fant en stubbe å sitte på, tok fram resten av nista og spiste og venta, lenge....

Så fikk vi se han mellom trær og busker, han gjemmer noe på ryggen, - sa Christel, kanskje han har funnet det ?

Åssen gikk det, fant du det ? spurte jeg da han kom nærmere. - Nei, desverre - sa ingenting, sa han lurt - å, vi så du gjemte unna noe, du fant det, sa Christel. Jamen lå fotoapparatet ved stien der vi hadde stoppet for å plukke molter, han hadde fått øye på noe svart som lå i vegkanten, det var reima på kameraet. Snakk om flaks :-)

Nå blei det spisepause på Peter også og noen sleng med stanga, før vi gikk videre opp mot Surtvarden. Nå var det ingen sti, men retningen var grei så vi trasket på.

Vi kom litt for langt nord til å komme rett på Varden, men nå lengtet vi til hytta og middagen og peilet oss inn på den. Nedover fra Fjellet går det greit, litt skjelven i beina etter mange timers gange så bakkene var seige nok. Men ved hytta ventet de andre med deilig grillet kjøtt og
nydelig tilbehør, Oppvasken blei tatt utendørs av alle !

Ingen kommentarer: