onsdag 20. juli 2011

Onsdagskvelden

Onsdag og midtuke ! Tre travle og hyggelige dager har passert

Mandag var det litt husmoraktiviteter fra morgenen av, før jeg pakket sekken med drikkeflaske og tørket frukt (sundt) og tok en liten skogstur.

Moltejakta har startet, så jeg må jo ta runden på de kjente stedene, sjekke om det er no' å finne
Det ser ikke ut til å være det store molteåret i år, der jeg har ferdes i hvertfall

Men det er ikke fangsten som er det viktigste ! Nei det er spenningen i å gå fram til myra å sjekke om det er noe å finne der :) Klart det er moro når det lyser bortover myra, men hvis ikke, så er det bare å traske videre !! Utrolig godt for en gammel skrøpelig rygg,

jeg blir bestandig friskere etter moltesesongen :)))

Det er mye vann i alle bekker nå, her kom jeg over ved å holde meg fast i bjørka som vokste ved vadet. Dette er rester etter en gammel demning som var her før, for å samle vann til laktervedfløyting, til saga og til kverna som lå nede ved gårdene


Her er resten av demningen, den har vært ganske høy, så det har nok vært litt av et syn dette tjernet når det var fullt oppdemt



Godt med ei hvil ved vannkanten etter tråkking i myra ! Det blei ikke mange moltene som kom i posen, nok til to tre brødskiver omtrent.....


Dette har vært godmyra mi i noen år nå, men i år var det vel bare ti - tjue molter der :(
Ganske bratt opp til fjellet her, ikke alle steder det går an å komme opp !


Nesten så det begynner å høstes i myrene, brunfargen kommer fram...


Denne bregna vokste det mye av der jeg gikk, trur den heter Bjørnekam, den er litt spesiell fordi det er en ring nede ved bakken med "gamle" blader, og nyere inne i midten som står opprett Veldig dekorativ, så man får lyst til å ta den med hjem....

I går var Gubben og jeg på sykebesøk til min gamle onkel, han ligger på sykehus etter å blitt ryggoperert, han var ved godt mot og så fram til et liv uten smerter nå....


Deretter var vi på kaffebesøk hos våre danske slektninger som er på hyttetur i Norge
Regner med at vi får besøk av dem i morra ?? Gleder oss til det...


Denne dagen har også stått i skogens tegn. Men det blei kulturvandring i stedet før moltetur
Trivelig likevel, nesten fint vær, bare noen få regndråper
Som ikke greide å jage oss hjem :) Vi sleit oss opp alle bakkene til i gammal seter som ligger opp mot fjellet, koselig og stemningsfullt på gamle setervoller, de forteller sin egen historie hvis en tar seg tid til å se seg om og filosofere litt over tidens gang. Og det gjorde vi !!


Takk for turen Heidi !! Håper det blit fler :)

Ingen kommentarer: