fredag 15. juli 2011

Fredag

Så var det fredag og ukeslutt igjen, nå har vi faktisk hatt et par sommerdager, med litt mer sol enn regn.....

Kantarellene har kommet, og jeg tusler rundt i skogen på matauk hver dag :)

Det ser ut som det blir et heller dårlig bærår, blåbæra har både kart og modne bær på samme planta - Mismodent sa mor mi .......
Søndagsturen foregikk i Veggli, sammen med Turid, vi gikk opp alle bakkene og blei henta på toppen . Sjekka et par moltemyrer også, men litt for tidlig der enda :)

Bildene er fra hagevandringen nå i kveld :)
Blomstene er prega av regnværet, vanndråper henger på......:)


Først to liljer, husker ikke navna!


Så hvit peon, noen kaller den bonderose, den er så tung av regn at den ligger mest nede for telling......må ha støtte for å holde seg oppe :)



Så ei plante som jeg har arvet fra en gammel nabo - tror den heter ormetunge ???
Humla tok seg visst ei middagshvil, eller den har bomma på "honningsentralen"

På østveggen har vi rognspirea, grenser til ugras, men er fin når den blomstrer, og der kan vi holde den i sjakk med grasklipperen !!

I morra har vi planer om en tur til hytta, må se om det er noe håp for moltehøsten der også

God helg i hus og hytte........

2 kommentarer:

Heidi sa...

Det har virkelig dukket opp kantareller ja. Plukket nok på et kvarter til å fylle hele stekepanna, så det var ikke så verst. I det minste ser det lovende ut med det i år.

Kjempenydelige bilder av blomster fra hagen!

Kos dere masse på hytta!

Kamerasamleren sa...

Her er dama som sikkert kan gi meg svar, naturens egen søster. :)

Jeg stusser litt på både blåbær og sopp, begge var kommet for ca tre uker siden i Selbu. Kantarellene var begynt å bli ganske så store, skulle ta bilder av dem, men det ble glemt. Masse blåbær var plukkeferdige og noen dager etter, hørte jeg noen hadde funnet multer. Når er det vel forskjell på der du bor og her, men er ikke dette veldig tidlig?

Markjordbær var det masse av i fjor, så mye som jeg ikke kan minnes å huske. I år er det enda mer. Lange strekninger er nesten røde.

Er det et eller annet som ikke fungerer som det skal? Mitt hode eller andre klimatiske årsaker? Jeg bare spør jeg, en som sikker har forklaring på dette også.

Hei så lenge og flotte dager fremover med dine.