tirsdag 9. november 2010

Tirsdag



God aften ! I dag har jeg gjort noe jeg egentlig ikke kan !!
Jeg har bakt lefsekling !!!
Jeg har bare 25 års erfaring å bygge på, ingen nedarvede gener her, fordi min mor var fra Eiker, og der var det ikke vanlig med kling i høytidene ...
Men siden jeg gifta meg med en numedøl, og flyttet hit til gården bør en jo holde på gamle tradisjoner. Særlig slike gode tradisjoner som denne !!
Så nå tenkte jeg at jeg skulle vise dere åssen jeg gjør ting jeg ikke kan ! Så kan jo dere prøve også ! Det er ikke så vanskelig, hvis man ikke er alt for nøye med fasongen på bakverket..
Som dere veit er det smaken som er hovedsaken !
Altså: Du finner en stor bolle eller et gammelt trau, det var jo det de brukte før ! Oppi der har du til liten porsjon: 6 eggeplommer, varmer opp 6 desiliter fløte el fløtemelk til ca. 38 gr. slår den over eggeplommene røre litt og har i en liten kopp siktet rug som røres inn. (rugmel brukes egentlig ikke i denne oppskriften, men jeg har i litt fordi den gjør lefsene mjuke og fine)
Så tar du i siktet hvetemel til passelig deig. Det kan jo være vanskelig å se hvor mye det er, men deigen skal slippe bollen, den skal holde formen når du former den som et "brød" (øverste bilde) Den tåler å "handteres litt" så bruk lite mel ...
Så lager du emner på ca. 90 - 110 gr. klapper dem litt flate og legger dem på en fjøl el.
Denne deigen gir ca 14 - 15 små lefser.


Jeg lager de ganske små 40 - 50 cm i diameter. Ekte lefsebakere lager de på 60 cm. som passer til en stor takke
Men det er kraftig kost, så litt mindre snipper er greit synes jeg.
De skal kjevles ganske tynne, man skal kunne lese Lågendalsposten gjennom dem sa de før !!
På eksempelet til venstre ser vi noen svarte bokstaver som var skrivi med tusj på benkeplata mi !!
Ha godt med mel på bakebordet og løft på leiven flere ganger så den ikke setter seg fast, ikke snu, kjevle på den ene sida...
Stekes på varm takke, høyeste styrke ! Legg på leiven, la den ligge til det bli noen små bobler på
, snu. Det er viktig å snu ganske fort så beholder man fuktigheten inne i lefsa. Den blir lett sprø....

Stekes til det er noen små brune prikker på begge sider, det går fort !!
På forhånd må du gjøre istand et klede som lefsene skal ligge i. Jeg bruker et gammelt flannellslaken med en oppklippet bærepose inni, da holde de seg mjuke til de skal smøres.
Skimtes i venstre bildekant.
Lefsene brettes dobbelt når de pakkes
Når alle lefsene er stekt og forvarlig pakket inn i teppet/plasten er det tid for en kaffekopp !!
Så skal de smøres. Avkjøl lefsene litt ellers smelter smøret. Legg 1/2 kilo mykt meierismør i rørebollen ha i ca 400 gr. sukker og rør hurtig sammen.
Smør på halvparten av lefsa, med en god bred smørkniv, legg den andre halvparten over, del opp i snipper og legg dem i plastposer. Så mange som du trenger til en servering, fire - seks stk.
Lykke til ....

Denne kalles numedalskling Det finnes kling/lefse fra mange bygdelag, og innen bygdelaga finnes det like mange oppskrifter som det finnes bakstekoner !!!
De finner sin egen vri på dem, med forskjellig mel, antall egg, fløte, melk osv.
Bare prøv - det er moro !!

4 kommentarer:

JorunT sa...

Hei på deg! Har du kommet så langt alt du da. Har ikke tenkt tanken på lefser ennå jeg, men det er vel snart på tide :-)

Heidi sa...

Ser der ja, da har startskuddet på julebaksten gått av ;)

Blir spennende å prøve lefsebaking i helgen!

Bestemor Drillo sa...

Å hjelpes meg!
Dette har jeg smakt og det var gode saker,men å gjøre dette det tror jeg at Numedølene er best til! Skulle vært artig og prøvd!!!!!
Der jeg kommer fra bakte de noe som het Småbrød, fløte,smør, smult og mel som skule kjevles tynt ut, og stekes på takke. To og to legges sammen med smør og sukker mellom og deles i fire. De blir så sprø at de er vanskelig å håndtere!!, men de er også gode!
Vi har alle våre tradisjoner som vi bare kan håpe på blir holdt i hevd!
Ha en fin torsdag! Klem!

Stubbetufsa sa...

Så flott oppskrift!!
Dette må jeg prøve!
Takk skal du ha!