onsdag 11. februar 2015

Onsdag

Morn igjen !
I går var Gubben og jeg en tur til Svene, til barndomsheimen og broder'n som bor der
det er jo noe helt spesielt å være der en er vokst opp.
Jeg er kanskje litt overfølsom på slikt, men det jeg har det nå sånn...
 
Gamlelåven står oppe enda, men begynner å bli litt vindskeiv, men litt malerisk der den står, har mange timer inne der, med å tråkke i la, når vi skulle ha inn siste rest av høyet på ettersommeren
Og å hjelpe til i treskinga seinere, måtte få halmen ned i underlåven, der den skulle bli hakkels til kuene.  Noen ganger blei vi selvfølgelig lei og sliten, men det rare er at nå føles det ganske bra ut å ha vært med på dette !! En annen ting vi ungene måtte være med på var å rense kornet etter tresking Og av en eller annen grunn var dette arbeidet mer lystbetont enn det andre. Det var en spesiell maskin til dette bruk, den måtte pappa sveive for hånd, vi hadde jobb med å hente korn fra haugen borte i hjørnet og å sjekke det rensa kornet så det ikke fulgte med agner og strå opp i det.
Nå går vi til butikken, tar en 6-kilos pakke med mjøl og tenker ikke mer på det.....
 

Her ser vi Knuten, eller Jonsknuten som den heter. Der kom den første TV-masten på slutten av 60-tallet, veldig spennede om vi kunne se levende bilder !!!!
på den tiden bodde vi i Bevergrenda, men den samme masta ga oss bilder der :)
Hvis du ser nøye etter så skimter vi lyset på toppen ev masta.

Her er jordet på nedsida huset, noen røyser deler opp så det blir små åkerlapper innimellom, men sånn var det jo hos naboene også, vi regna med at sånn skal det være....
 
Langt der borte ligger Senhovden en fjelltopp vest for Veggli, da sola om sommerkveldene gikk ned bak den, skjønte vi at det var snart natta, da var klokka ca ti på kvelden
Ja, ja det var dagens mimretime......nå skriker småfuglene etter mere solsikkefrø, og hvis jeg tenker meg om så er det nok litt av hvert annet som skulle vært gjort her i huset også......
Ha en nydelig dag :)
PS.Det var en helt spesielt fargerik solnedgang i går
 men i mine tanker var det jo sånn bestandig.....


1 kommentar:

Ingun sa...

Takk for hyggelig kommentar. Ingen ting kommer opp i mot barndomshjemmet. Småbruket jeg vokste opp. Fetter bor der nå...
Vakre bilder...
Klem Ingun