fredag 15. juni 2012

Fredag

Jamen er det alt fredag gitt.... dagene flyr, og til tirsdagen flyr jeg også !!!!
Har fått med meg gubben og vi skal besøke noen gode venner langt oppe i nord ! Vi gleder oss !! Regner med at det er bedre sommervær  der enn det er her for tiden! I går var det ganske fint vær på morningen, men utover eftan bøtta det ned, håper molteblomstene overlevde :(
Som vi ser av bildet så ser det bra ut for tyttebæra i år, den blomstrer som bare det !
Dette bildet til venstre her viser ei bjørk av slaget: "Jeg gir ikke opp"  !!  Først har den antagelig blitt bryti ned av snøen og stått knekt i noen år, så har en kvist bestemt seg for å bli stor og overtatt  rollen som trestamme !!!!
Ellers har dagene gått med til å gjøre ingenting!
Det er ganske allright somme tider det også
Så fikk jeg en telefon fra fetter Harald at han hadde fått podet noen epletrær av det gamle "bananepletreet" som sto i hagen hos bestemor. noen små gule epler, ganske faste og "tørre" Men utolig gode og søøte og smakte banan, vi ungene kappåt av det, men desverre likte marken godt disse eplene også, så vi hadde konkurrent i matfatet ;)
 Så igår, torsdag dro vi nedover til Eiker, først var vi innom på gården der eplene vokser !
Nå er det barnebarnet til bestemor og bestefar som driver gården. Og han har tatt opp igjen arven med hagestell og grønnsakdyrking, om enn i mindre målestokk enn før, nå er det som hobby  og trivsel
Den gamle rododendroen som okel sverre plantet for ca. femti år siden er fremdeles stor og frodig, og var i fullt flor nå.
Det er nok spesielt god jord her på gården, for den har kjempestore blomster, fra bakken og to meter opp. 
Det nye i hagen i år var bygging av hegegang, og en lite "naturlysthus" 
Ett rammerekkverk som det skal vokse slyngplanter oppetter. Og jamen hadde han planta drueranker på baksiden av leveggen !
spennende
 Her er et bilde av en iris som som vokste der.
Den var kjempestor - treganger større blomst enn de som vokser her, men det er muligens en foredlet utgave "nufortiden" !!
Mine er gamle og arvet fra min gamle nabo i Bevergrenda for førti år siden.
Pinseliljene som vokser her er fra barnomshjemmet i Svene !!
Så man kan kanskje si at jeg har en historisk hage ?
Til venstre her et glimt fra bestemorhagen og den nye hellegangen som er lagt ned mot den gamle bakhagen, her var det beitemark i bestemors tid ;))
Etter hagevandring og diverse mimring gikk turen til Harald som bor i nabolaget, der sto det to små "eplekvister" i potter og venta på oss
Tusen takk !!

Ja - ja jeg hadde tenkt meg ut å slå plen, men hvis jeg sitter her to tre minutter til så regner det - Da blir det vel avslapping i dag også !

2 kommentarer:

Stubbetufsa sa...

Fikk ikke sove.
Vi planter og holder på ute om dagen, gleder oss til besøk!
Ustabilt vær her også, men nå bedres det visst litt... gjesp!

Bestemor Drillo sa...

Lenge siden sist mormor, men jeg er innom dann og vann!
Like artige innlegg bestandig hos deg! Klem!