tirsdag 5. juni 2012

Tirsdag

Så var storebror sin konfirmasjon vel i havn !    Han ankom sitt selskap med stil....  En haug med Amcar biler hadde treff på idrettsplassen i  Veggli,og  med hjelp av et driftig søskenbarn som kjente en av førerne kom han i bilkortesje .       Til stor begeistring for gjestene, som sto klar med fotoapparatene for å knipse....   Snakk om stolt kar !  Men det var visst moro for bilførerne med familier også,  for her i dalen er det vanlig å bruke bunad i slike anledninger, så det sto sikkert  femten - tjue bunadkledde mennesker der.  Det er jo ikke noe dagligdags syn , så det blei fotografert "begge veier"

Her et glimt fra høytidligheten i Rollag stavkirke, gutten "vår" blir velsignet, det var seks konfirmanter denne gangen, det hadde vært en runde tidligere på dagen da var det visst sju. Ikke mange, men den åtte hundre år gamle stavkirken var fyllt til randen begge gangene.    Dekorasjonen  på veggene og altertavlen er fra 1760 ca. På altertavla er det elleve engler avbildet (Hvis jeg husker rett) bildet over hodet til presten er antagelig fra 1300 tallet Ei vakker kirke som er i almen bruk   
Her er hele kullet samlet, med den nye unge presten vår som alle er svært fornøyd med, han ser jo like ung ut som de andre, men med litt mer skjegg da ;))
Dagen etter blei det en ekstra lang skogtur på Kira og meg. Vi var helt alene hjemme, og dro avsted ganske tidlig på dagen. Vi gikk opp forbi Veslehytta, og  rett opp til skogsbilveien som svinger seg oppover åsene her, jeg må trene meg opp til årets fjelltur, som er planlagt til en gang i juli, det mangler enda endel på kreftene fra i høst. Men to timers gange i tildels bratt terreng blei gjennomført i forholdsvis god stil. Litt for sliten da jeg kom hjem, men etter en times hvil var "kjerringa" fullt brukbar igjen ;))  
Her et par bilder fra "trollskogen" jeg går i. På bildet over her ser jeg en tiger som strekke seg ned mot vannet - gjør du ???
På det siste bildet er det ei or som har anlegg til å få mange "nuter" nederst på stammen, slike pleide gubben i huset å lage små boller av  "før i tida"
Nå venter vi bare på sommervarmen, temperaturen har vært rundt 11 - 12  +grader i hele dag Det er litt for dårlig synes jeg, bør vel være rundt 20 - hvis det går an å legge inn en bestilling på det ??
   

Ingen kommentarer: