fredag 17. september 2010

fredag


Ut på tur, aldri sur....

Men hvor er minibankene i Sverige? Og hva heter de ?


Her står vi i Kalrstad uten ei svensk krone :((
Men optimister er vi jo...
.... Bare se her !



Der var det penger i et hull i veggen ;)

Og den heter Bankomat !! (vi så ikke no' mat)




Så kom det endelig et tog, etter å ha blitt befraktet pr buss fra Lillestrøm til Karlstad




Vi fikk seter med bord og inrettet oss på en lang togtur !

Bøker, aviser - og etterhvert mat og drikke fra spisevogna

Reisen gikk fort, og utpå eftan var vi framme, fant ei drosje som fraktet damer og kofferter til bestemmelsesstedet !
Hotellet ønsket oss velkommen med håndskrevet kort og noe godt på ei lita antikk flaske ;)



Vi bodde i "gamla stan" i et gammelt ærverdig familiehotell, med kunst på veggene og antikviteter overalt !
Seilskuter og sjøfartsminner.....
Vi fant aldri noen salong å sitte i på kvelden, men rundt i gamlebyen var det koselige små "små kroger"
i annethvert hus
Vi fant Slottet, overvar vaktskifte med pomp og prakt og hornmusikk !!! Vi seilte på kanalene, (som vel var sjø mellom øyene)
Vi var på museer, der Vasamuseet" gjorde støst inntrykk på meg, vi vandret gate opp og gate ned og så på de gamle flotte bygningene, mange fra 12 - 1600 tallet, vi tok en øl på fortausrestaurantene, og - vi kom i prat med ei dame fra Santiago som vi utvekslet e-mail adr. med !!! spennende ;)

Her akterenden på Vasaskipet, dere må gå inn på nett og lese om det, helt utrolig historie. Vi hørte nok om den på skolen, men det meste var borte for mitt vedkommende.

Så kom hjemreisedagen og vi fikk brynt oss på storbytrafikken !!
Inne i stasjonshallen, som var på størrelse med en større europeisk flyplass Med folk i tett strøm mot et eller annet klokka sju på morran...
Men jamen fant vi spor nr. 12. og kom oss ombord..
På stasjonen der så jeg for første gang et to etasjes tog også - Verden går på skinner (Trur eg)


Litt dårlig bilde, for sola valgte å titte ned gjennom skyene akkurat da !!
Men det skal jeg si dere; det var herlig å komme hjem........

3 kommentarer:

Heidi sa...

Ser ut som dere har hatt en kjempefin tur! Svenskene har mye flott å vise frem! Det blir jo nesten litt kultursjokk å komme til storbyen når hverdagen vanligvis utspinner seg her oppi med rolige omgivelser.

Kan tenke meg det er godt å komme hjem også ;)

Stubbetufsa sa...

Tror nok det var herlig å komme hjem!
Ferieturer i det store utland kan ta på forstanden! Jeg blir for eksempel rystet over at svenskene har ting som er så mye bedre enn i lille fattige Norge... Og at de har råd til å reparere vei i mer enn 100 meters lengde! Her oppe i nord i all fall er det nyheter hvis reparasjonene er lengre!
Kos deg, og kom langsomt til hektene. Ting må fordøyes! Toetasjes tog!? Phu!
Klem!

Kamerasamleren sa...

Vel hjem, "Mormor". Og enda godt dere fant "mathullet" og maten for den videre reisen. :)

Interessante klipp du delte fra turen og realt at du sier fra hvor du er. Så vi slipper å bekymre oss for deg, uten grunn. :)

Så må jeg spørre deg så pennt på slutten, går det an å få være aldri så lite misunnelig? Misunnelig på den erergien og den aktiviteten som jeg merker ved deg, og som jeg har nevnt tidligere også. Det må være den naturen du bor i og som du så ofte benytter som gjør susen der. Tror jeg...

Fortsatt fin helg til deg, fra 'n Karl.