tirsdag 2. februar 2010



Det snør - det snør - tidelibom

det er det det gjør - tidelibom

Nå snør det mye mer enn før -

tidelibom og huttemegtu.....



Ja, det har faktisk snødd i hele dag. Men det er 16 -18 kalde grader så det blir bare noen lette fjoner son kommer ned

Vi leser så mye i avisene om den kalde vinteren, her for en uke eller to skulle det komme noe som het MONSTERKULDE !! Hva nå det er ?

Riktignok var det både tjue og tredve grader rundt omkring, men monsterkulde ?

Her i vårt område var/er det helt vanlig med slike temperaturer. Vi bor i innlandet og der er det sånn. Da jeg gikk på skolen for omtrent "hundre" år siden var januar og februar kalde, med løs-snø som rakk til midt på leggen hvis vi var ute på ski.

På sekstitallet, da ungene var små var det også helt normalt.
Vi flyttet hit til Dalen i 1976 - og jeg husker en gang det var noen som satt fast med bilen i snøen på veg opp hit, og jeg måtte ut å starte traktoren for å hjelpe til, og den startet !!
Da var det 33 grader her. (At det ikke var bra for traktoren å starte den i slik kulde visste ikke jeg, men det var det ingen som hadde fortalt meg ) Men vi fikk opp bilen og alt var bra.
Men ingen skreiv i avisa om disse gradene Og om de gjorde det var det ikke med store svarte bokstaver på første side Nei, det sto under lokalnytt, med små bokstaver: 38 minus på Lampeland i dag. Numedalsbussen blei en time forsinket pga. kulda. !!

Det husker jeg nemlig, at en gang stoppet togbussen, og vi femten - tjue elevene som dro ned til byen på skole hver morgen, frøys som bare det. De fikk motorstopp like ved stasjonen, og etter en stund kommanderte lok-føreren oss ut for å dytte på vogna!! Vi dyttet alt vi orket uten at det hjalp noe, men det vi ikke tenkte over der og da, var at han skjønte vel at vi frøys, og da hjelper det med litt bevegelse !!

Ja, dette var kveldens mimretime ;) I dag har jeg egentlig bare sløvet... Lest ut boka jeg lånte sist onsdag, 574 sider !!! Ikke dårlig på ei uke det ...

I morra må jeg finne den boka vi skal lese til neste lesesirkel-kveld. Om reiser og oppdagelser - mye å velge i der
Og så er det ny dag på fotorommet. Og nå kan vi faktisk vise at vi har gjort noe det siste året, nå ligger bildene på kommunesida ;) De fleste gårdsbildene i allefall. (stolt)
Bildene i dag er fra de siste turene mine, og på det nederste en orrfugl som satt og spiste bjørkeknopper da jeg kom kjørende. Jeg gikk ikke uy av bilen, men nøyde meg med å åpne vinduet og stikke armen ut .
Den krøp sammen og satt musestille mens jeg satt i bilen under treet ;) Det er første gang jeg har kommet så tett innpå om vinteren, moro !!

2 kommentarer:

Kamerasamleren sa...

Monsterkulde, er vel slikt som høre hjemme i Oslo - der Norge er for noen :) Der har de visst også monsterregn, det er to påfølgende dager med regn og litt surt vær. Da får vi høre hvor fryktelig en sommer det har vært...

Vinteren 1976 husker også jeg som en av de verste snøvintrene jeg har opplevd. Jeg var i Selbu å måket snø av hyttetaket - med 40 i feber og fire meter snø over taket!
Da nærmet det seg monstervinter da... :)

Bestemor Drillo sa...

Ja tidene har forandret seg mormor!
Vi tenkte vel aldri over om det var en eller to meter snø og 20- 30 minusgrader ,med avispapir under klærne når vi trasket til skolen !

Vi undrer vel litt over hvordan det har utviklet seg, men mediene gjør sitt til at alt er mye verre nå !!!!!! I alle fall, vi har det bra;) Klem til deg!