onsdag 25. november 2009

Fikk en tulipanbukett om lørdagen jeg. Går og ser på den flere ganger om dagen, skjærer av en centimeter på stilken og håper den skal vare lenge. Den er så vakker og elegant der den står, på stuebordet. TAKK Jorunn.
Det lyser opp i mørketiden med røde blomster, og særlig nå som det nesten ikke er lyst midt på dagen engang, fordi skyene henger helt ned på bakken, som et av mine barnebarn sa en høstdag da han var tre år: - Mormor, kom hit å se ! Skyene ligger på bakken !!
Det var en fin observasjon av en treåring synes jeg !

I dag har det som vanlig på onsdager vært fotodag. Vi fikk besøk av ei dame med masse gamle bilder, fra dagliglivet for 60 til 80 år siden, og jamen visste hun navna på de fleste. Det er viktig, bilder er ikke så mye verdt hvis vi ikke veit hvem som er avbildet, og helst årstall også sånn omtrent !

I går kveld var det møte i lesesirkelen jeg har meldt meg inn i. Første gang jeg er med på noe slikt, men det var moro, vi hadde lest tre fire forskjellige bøker om emnet kjærlighet. Ikke noe enkelt emne, men det var ikke vanskelig å finne bøker som omhandlet dette da :0)

Vi refererte litt fra bøkene vi hadde lest, og sammenlignet
Lurte på om vi skulle fortelle slutten på boka eller ikke? Og ivrige som vi var svingte vi jo innom mange andre bøker vi hadde festet oss ved i åras løp.
Neste tema er historiske romaner, og vi har fått ei liste vi kan velge fra.
Dette trur jeg blir spennende.
Disse bøkene holder jeg på med nå. De handler om folk som reiste til Amerika tidlig på attenhundretallet. Noen av dem fra distriktet her.

Nattestadbrødrene fra Veggli i Rollag kommune, som fulgte folk over og viste dem veien dit de skulle, og en flokk fra Tinn i Telemark, pluss mange andre.
Vi hører om prøvelsene de hadde på båt-turen over, og om slitet og nøden som fulgte dem i flere år etter at de var kommet fram.
Det var ikke bare å gå til dekket bord der borte nei...
I morgentidlig har jeg planer om å bake noen Hardangerlefser, de er raske å lage, og gode både på kakebordet og på tur ;)
På kvelden er det julebord i vinklubben jeg er med i. Det gleder jeg meg til, har ikke vært der siden september, så det skal bli moro å møte damene igjen !!
Det tyder på at det blir ikke noen dødtid i morra heller ;o)

1 kommentar:

Stubbetufsa sa...

Det er det vi har lagt merke til på disse kanter og!
Å være pensjonist nå for tiden kan være temmelig travelt!