mandag 20. juli 2009

Manda'n



Nok en vellykket helg på bygdetunet er over, bra med folk, Dans og spel gir bestandig liv rundt seg. Egentlig burde det være slik på hver eneste tilstelning der ;o)


Lørdagskvelden blei tilbragt på Frili. Det er godt å få ro og fred oppi hue etter alt som har skjedd denne uka ;o)


Det var et forrykende vær utover kvelden og natta. Regn og vind sloss om oppmerksomheten, og lagde et spennende mønster på "Seterkulpen" Og vannliljene druknet nesten !

Jeg satt med pledd rundt meg og så på været til det blei mørkt !!

Trivelig og spennende, og regnværet holdt konsert på hyttetaket hele natta ;-/



Søndagen opprant med sol inn i vinduene, så da var det opp og ut !


Fant ut at jeg skulle sjekke moltemyrene til foreldrene mine, de var bestandig på hytta og plukket molter på sine gamle dager. Først gikk jeg opp i myra til naboen, Anton. Der fant jeg en halv kaffekopp !
Så dro jeg videre over en ås og bort "Mammas og Per sin myr" De kappes om å komme først til denne myra ;-) Her er den ..
Neste var pappas myr da han var rundt de åtti, den er ganske nær hytta, men der var det bare to karter ......

Men vi de hadde flere småflekker der moltene liker seg -

så jeg hadde en stor kopp full da jeg kom tilbake til hytta, det var nok til to porsoner med "moltesoll" en til kvelds og en til frokost i dag



Om det ikke blei så mye bær, blei det flere gode skogturer, utpå eftan, etter en lang hvil i hengekøya, dro jeg opp mot fjellet



Lenge siden jeg har gått her på akkurat disse traktene,


da ungene var mindre var vi her ofte, med og uten fiskestang, det skya på mens jeg gikk oppover, og det var en trolsk stemning




Nede ved vannet vokste det noen "minimyrull" i tette tuer, fint det også !!

Jeg så det mørkna fra sørøst, men jeg hadde satt meg fore å gå opp til "Jorun's og min myr" Den vi fant da vi kom ned fra Holtefjell en gang. I 1971 kanskje ?
Dengang måtte vi bruke kaffekjelen, smørkoppen, og alt vi hadde i sekken av kopper og poser. Flere kilo hadde vi med ned til hytta !!! Det var tider det!

Men, da jeg fikk kravlet meg opp til neste platå innunder fjellet, åpnet himmelens sluser seg, det silte ned i strie strømmer, jeg hadde vært optimist og gått uten regntøy, så det blei en lang og kald dusj innen jeg kom meg i hus. Da var det godt med fyr i ovnen og ullteppe rundt seg med en stor kopp te og en tjukk bok Herlig.....

Ingen kommentarer: