fredag 19. desember 2008

småkaker !!


Noen spurte etter oppskrift på brune pinner ! Her kommer den:

150 g smør, 200 g sukker

2 eggeplommer, 1ss sirup

1/2 ts kanel, 1 ts vaniljesukker

1 ts natron, 300 g hvetemel

mandler

skold og hakk mandlene, de skal brukes til å strøs på toppen

rør smør og sukker hvitt, ha i eggeplommene et av gangen tilsett sirup

Bland alt det tørre og ha i, elt godt deigen rulles ut skjæres i passelig biter,

klem de litt ned med fingrene, strø på mandel


Stekes i ca 8 - 10 min 200 gr.


De "pinnene" som vi lager er enklere:

Mørdeig:

100 g sukker (eller melis), 200 g smør, 300 g hvetemel

Smør og sukker røres hvitt i foodprosessor, ha i melet og la maskinen gå til deigen er glatt

Rull ut i stenger, skjær opp i passe lengder, klemmes flate, pensles med vispet eggehvite og strø på perlesukker og kanel

stekes som ovenfor


Lykke til :-0


I dag har de siste venninnejulepresangene blitt kjøpt inn, pakket og avlevert !

Alle de andre ligger trygt forvart i skapet mitt og blir ikke delt ut før 24. !!

Da kommer hele gjengen (håper jeg) kl. 12. så skal mølja fortæres, og så skal gavene fordeles til de forskjellige barn og barnebarn Håper at jeg ikke har blitt så surrete at jeg har pakka dokker til lillebror og bil til lillesøster da !


For alle likestillingslover til tross så er nå jentene mer rosa, og guttene mer tøffe enn noen sinne synes jeg !


I kveld har Kristina og jeg vært på bålplassen og spist nistemat, fyr på bålet naturligvis.


Ingen kommentarer: