fredag 26. juli 2013

Fredag

 Så har jeg vært på fottur på Hardangervidda !
 Jeg har jo vært der før, i forbindelse med jakt- og fisketurer, men nå var det bare fottur
sammen med ei venninne.
Vi kjørte til Tuva fjellstue inn for Skurdalen, dit er det bilvei.
Så er det å ta beina fatt, milevis..... Ruta er beregnet til 3 timer effektiv gange
Men med våre alderstillegg, blei det nok fem timer, pluss over en time med hvilepauser.

 
Men dagen var fin, med sol fra klar himmel, så vi la trøstig i vei. Sekken hadde vi pakket med omhu, den skulle ikke være for tung, sengetøy skulle vi leie og maten skulle vi kjøpe på stedet.
 
Vi vandret trøstig i vei, møtte mange hyggelige mennesker som var ute i samme ærend

 
En pust i bakken måtte vi ha, men ettersom dagen blei varmere kom det ca. hundretusen små fluer som surret rundt ansiktet vårt. IKKE moro...
Vi ventet på noen vindpust som kunne jage udyra bort, de kom til å begynne med, men så stilnet det helt, og etter hvert som sola dalte, kom det hundretusenmillioner mygg også......:(
 
Men endelig kunne vi se hytta nede ved elven. Vi var ganske trette og leie de siste bakkene ned, det skal vi innrømme, men etter å ha fått et koselig rom, en halvliter hver oss og satt oss ned for å nyte alt, glemte vi det som hadde vært ubehagelig :)
Og kosa oss med deilig middag før vi køya ved ti - ellevetiden
 Hytta ligger flott til ved Heinselva, de har satt opp vindmølle (som ikke rørte på seg mens vi var der) og de bruker strøm fra aggregat, maten vi fikk var førsteklasses, og ikke skjønner jeg åssen de får alt fram dit, av ferskvarer o.l. til alt folket ?
Så som grønnsaker og  melk for eksempel. Kjøtt kan jo fryses, og brødet blei muligens bakt der
 - men likevel ? Jeg er stum av beundring....
 
Dag to  var vi på hytta, og gikk turer i nærområdene, oppover åsen mot vest, og ned langs elva, vi duppa beina i vannet, men noen vikinger hoppet likegodt uti fjellvannet....


Mye fint å se; elva gikk i fine stryk, og mange fiska og fikk flott ørret.
 
Blomster, gule-røde-blå,  som det står i sangen, så vi også.
Skogstorkenebb blomstret med en intens lillafarge som vi ikke ser i lavlandet.
 Disse gule er en type bergknapp, store og lysende gule
 
 De stakk opp mellom steinene overalt
 
 Flotte fiskevann var det hvor vi snudde oss, og utsikten tok pusten fra oss,
vi så milevis rundt oss til alle kanter
Hardangerjøkulen og Hallingskarvet fulgte oss på det meste av veien.
 
Torsdag morgen satte vi kursen hjemover igjen, opp alle bakkene fra Hein, og mot Tuva igjen
Nå var det en frisk bris, og hverken fluer eller mygg plaget oss, humøret var på topp hele tiden, vi tok flere pustepauser, og prata med folk vi møtte.
det virket som det var mindre trafikk denne dagen, ikke riktig så mange vi møtte på vår vei nå
Men alle prater og har et godt ord på veien, sånt er trivelig....
Vi er glade og takknemlige for at vi kan legge ut på slike turer,
men vi var vel egentlig enige om at vi kanskje skulle legge lista litt lavere neste gang, 
 to - tre timer kanskje ??
Mulighetene er der.. bare vi bruker god tid og ikke glemmer å hvile.....:)

2 kommentarer:

Stubbetufsa sa...

Sånn flott tur, mormor...
Klem!

Barwitzki sa...

En herlig tur hadde dere tusen takk for deilige bilder. Så fin å se -
jeg gleder meg. Og mest jeg gleder meg mannen min og jeg vi reiser til Norge om august det er så veldig fint.
Og så jeg ser din bilder med enda flere glede:-) Ha en deilig uke.
Hjertelige hilsen sender deg Viola.