fredag 18. mai 2012

Så er 17. mai 2012 blitt historie, og jamen er det snart slutt på 18. mai også
Vi i den eldre garde har sluttet å feire så mye,
vi har på en måte fått litt overdose med slikt, etter fem barn og tretten barnebarn ;)
De minste er nå ni - ti år og bryr seg nok katten om vi står og ser på dem :)
Så vi dro på Frili den 16. Der hadde vi en jobb og gjøre, for da jeg var der for noen dager siden, var pipa tett, det var plent umulig  å tenne opp i ovnen, røyken kom ned i rommet.
Nå hadde jeg alliert meg med Brodern og

Gubben med diverse hjelpemidler som  stige og et  langt bord. Og siden Brodern er den yngste av oss, var det han som måtte klatre på taket for å sjekke pipa. der fant han først et fuglereir med mose og saueull (hvor de nå hadde funnet det?)
Så var det enda mer mose nedover i pipeløpet, til slutt måtte han stake resten ned mot ovnen, og så løftet vi av pipa der og fant et fullt vaskevannsfat (bildet over) med mose. Snakk om masse arbeid til ingen nytte for den eller de som hadde laget dette !!
 Syttende mai kom med litt sol fra morgenen så jeg fikk gått meg en tur opp til Lakstjern og rundt det. Hvorfor det heter Lakstjern veit ikke jeg.  Laks finnes det ikke der, bare noen få ørreter,
 og endel småtryte. Men jeg så ei lakseand der da, det var to av dem sist jeg så dem,  trolig lå den ene på egg nå, fikk ikke øye på den......
Men nede ved hytta var det masse småfugl, den vesle gule til høyre her kom nesten bort til beina mine på jakt etter solsikkefrø.
Etter å ha gransket fugleboka fant vi ut at det må være en grønnsisik, enda så gul den er ;)
Bokfinken under her var mer beskjeden, men han kom da fram etterhvert han også, solsikkefrø er godt ! En har igjen for å fore fuglene gjennom vinteren. 
Det kom mange regnskurer denne dagen, kaldt var det også, det holdt seg på 8 - 10 + grader  Utpå ettermiddagen dro vi hjem, der hadde ungfolka på gården bedt inn venner til en liten 17.mai fest. Og det blei spørsmål om å sitte i "paviljongen"  da, så den blei innviet denne dagen/kvelden, men med tepper og varmeovn under bordet og varmelampe over bordet !! Men vi var jo ute......

Og  jamen blei det ikke tur til Frili i dag også.
Jorun hadde besøk av barnebarn og de ville på fisketur ! Sjøl hadde jeg et ærend til Lampeland og da er det jo bare noen kilometer opp til hytta. Det blei fisking nede ved Seterkulpen, omtrent som i gamle dager, med kroker som satt fast i bunnen og  mamma som måtte hjelpe til å få den løs igjen, denne gangen var det Jorun som måtte trå til, seinere satt kroken fast i buksebeinet,  da måtte mormor til med "knipetanga"  for å få den ut igjen ;) 
Og det er bestandig spennende å se om støvlene er lange nok når en vasser i myra, bare se på Henry til venstre her....
Alt i alt en hyggelig 17.mai helg som varer i to deger til !!
Nå håper vi det blir ordentlig sommer snart, med sol og varme
Håper det er liv i blomstene jeg plantet på kirkegården, det var hvitrima i dag tidlig også....
Fortsatt god helg  ;))



1 kommentar:

Stubbetufsa sa...

Det er liv og røre over alt hos dere, skjønner jeg. Her tiner det godt, men det er kjølig og overskyet i dag.
Hadde en nabo på besøk, hun hadde hørt at jeg hadde alt for mange petuniaer, og det stemte...