tirsdag 25. januar 2011

Tirsdag

Tirsdagskvelden, jeg har akkurat kommet hjem etter to dager på Frili
Har ikke vært der på tre måneder, og det ligner ikke meg !!
Men det har vært så mye annet å drive med, og så var det ganske kaldt en periode, så tida har bare gått. Men i går formiddag bare dro jeg
Passelig med minusgrader og sol :)
I elva nedenfor hytta var det åpent vann som minnet meg på at våren er like rundt hjørnet
når jeg får fyra opp i ovnen, passer det bra med en liten gåtur til enden av vegen ! Bort til rundkjøringa og tilbake, da er det som regel brukbart å være inne..
Jeg hadde med en ny radio med cd-spiller og boka om Helge Ingstad som jeg fikk til jul, så det var ikke vanskelig å få kvelden til å gå...

I dag sov vi lenge både Kira og jeg :) men klokka kvart over elleve var vi klare til å gå,
jeg hadde glemt å ta med snøsokkene, og de er kjekke å ha hvis en må ut i løssnøen, men bedre livlaus enn rådlaus , sa kjerringa... Jeg klippet ermene av en gammel genser som lå der, og fikk riktig gode og varme snøsokker :))

Det var flott, sol over hvite vidder, på bildet over ser vi Ugletjern i solrenninga

Borte ved bjørka der vokser det molter ;)) (om sommeren altså)

Det var fint å gå i skuterløypa opp mot fjellet, jeg hadde en drøm om å komme meg helt opp, men visste ikke om jeg orket, det er ganske så bratt...

Men den ene bakken etter den andre blei tilbakelagt og etter halvannen time var jeg opp ved Krykkjetjern, og i enden av tjernet ligger "Bærabu" Ei bittelita hytte som blei bygget en gang på sekstitallet, alle materialene blei båret opp, derav navnet ;)

Utsikten fra Bærabu er upåklagelig, med vannet på nedsida, og masse dyretråkk og endel skuterspor! Det blir kjørt opp løyper over til Eiker-sida av fjellet - og hadde vi i kusinegjengen vært bedre på ski, så hadde det nok lønt seg å ta den fjellturen vår på denne tida, den blir nok kortere når det er is på vatna ..

På hjemveien var det flott utsikt til Blefjell, mot vest, og Knutefjell ved Kongsberg mot sør
Da vi gikk over vatnet hjemover igjen var det et lite fly som dreiv og kretset over oss, så jeg lurte nesten på om vi var ettersøkt ! Derfor nesa i været på bildet under....

Nedover igjen var det atsklillig lettere å gå, da brukte vi bare 50 minutter !!
Men en måtte gå forsiktig for det er fort å gli i de bratte bakkene, men det gikk jo bra :)

Like ved hytta er det noen store grantrær, Kira var veldig interessert i det som var oppi toppen !
Antagelig de som satt der og spiste mat ;)
Da vi kom inn i hytta smakte det godt med mat for både tobente og firbente......

etterpå var det ei lang god hvil, før vi satte nesa mot sivilisasjonen igjen......
Støl i morra ...Trur eg....:)