tirsdag 1. september 2015

Tirsdag


Så kom september med regn og ruskevær
etter flere dager med sol og varme, slo det om i går kveld
Nå er det regnvær og flomvarsel for området her
Men alt i alt har det vært en flott sommer, all slags vær, litt regn og litt sol, akkurat passe varmt for oss som ikke liker tropevarme

Jeg avsluttet august måned med tre fine dager på på Frili
stille og fredelig, bare meg og Kira. 
Vi rusla rundt og så på vanna, tok en tur oppover traktorvegen for å ringe - og - 
Fikk en opplevelse vi (les jeg) aldri glemmer
Bikkja løp glad og fornøyd ved siden av meg, snusa i mosen og løp et par meter foran meg..

Plutselig spisser hun ørene og hopper ut av veien og ned i lia på nedsida
Jeg hører et par bjeff  og minuttet etterpå kommer en elgkalv løpene mens den "grynter"  
og løper forbi med på tjue tredve meters avstand.
Så kommer elgkua, litt grovere i målet, grynter hun også, Beroligende  til kalven  ? 
  ....men  den kommer rett mot meg ! Jeg står i vegkanten, bomstillle, hva skal jeg gjøre ? 
Løpe til høyre eller venstre ? Hva gjør elgen ? Jeg holder  meg "fast" i ei lite bjørk som står i vegkanten og nistirrer på elgen, plutselig stopper den og ser meg rett inn i øynene !!
Jeg prøver å signalisere (ordløst)  at det var ikke meg som jagde kalven din !!
Merkelig nok skjønner den det visst for den legger i veg etter kalven  Det går et minutt eller så, så kommer Kira, men da er elgene borte, Hun flyr etter dem en stund, men så kommer hun tilbake til hytta, riktig stolt og glad :)

Og jeg - som sto med telefonen i handa, og fotoapparatet rundt halsen ......
Fikk ikke knipse et eneste bilde......
Men jeg har filmen "live" inni hodet da :)

Dagen etter var som vanlig, klatring i bratte bakker, og litt knipsing her og der.....

satt opp hogsten som begynner å få høstfarger, og kikka på utsikten......

Bildene er fra hytteturen og fra skogvandring på gjengrodde stier......
Ha ei fin september-uke....

1 kommentar:

Heidi sa...

Det kan fort bli litt vel spennende med slike intimtreff med lokale beboere i skogen ;-)
Ikke godt å si hvem som syntes det er mest skummelt, de eller oss?

Nå ser det heldigvis ut til at det blir bedre vær utover, tror jorda ar godt og mett på vann for en stund!