fredag 19. april 2013

Fredag

 
Vi skriver fredag 19 april, faktisk over halvveis i denne måneden altså.
Disse to første bildene er fra mandag, det var fremdeles snø overalt, jeg tok en tur opp mot Steingrimfossen etter "jobben" den var fremdeles dekket av tjukk is, og... 
 
 
Det var flere enn meg som var ute og gikk, han presenterte seg ikke, bare snudde ryggen til meg - så da så.....
 
 Onsdag tok jeg en tur til Frili, det var 10 - 12 varmegrader og sola varmet godt, veiene begynte å bli blaute, men det var ikke noen sak å kjøre. Ved Stulstjernmyra   møtte jeg det våren for alvor, hele myra var ei elv
 
 og vannet fossa langs veien,  heldigvis var det et godt stykke opp til vegkanten
 - men jeg må jo si at en blir nesten som barn igjen når snøen blir "slukt" av vannmassene på denne måten

 
Utpå ettermiddagen tok jeg en lang gå tur, bort til ei  seter som ligger en times gange fra hytta vår.
her har jeg ikke vært siden jeg var 20 - 25 å,r altså for leeenge siden.
 Den gamle seterbua hadde brent ned på 70-tallet en gang og det har kommet opp  ei "moderne" hytte i stedet. Men fjøs og stall og eisa står der enda, vi skimter så vidt eisa (kokehuset) til høyre 
Det var mange setrer rundt omkring her -
 gårdene ligger på ei viss høyde opp fra Lågen, og ca. fem kilometer innover skogen derfra, ligger setrene på rekke og rad. Alle gårdene hadde seter, noen av dem hadde to, den neste  lå helt inne på Holtefjell, enda en times gange fra her 
Dessverre er mange av dem falt ned, når de har stått i årtier uten å blir brukt
 
Inn i skogen til venstre her, på andre sida elva ligger det rester etter to seterhus, men de er ikke bruk på kanskje hundre år.
 
En gang for mange år siden gikk vi og kikka etter tuftene etter disse setrene, og plutselig fikk vi se i et lite stykke jern mellom to steiner. Vi lirka det ut og fant - det var ei bittelita hovtang, rusten og skranglete, gubben tok den med på jobb i Kongsberg Våpenfabrikk og fikk pusset den og "malt" den så nå er den svart og blank og har hedersplassen på brannmuren i Eldhuset ;)
Skal jammen ta bilde av den engang !!
 

 Her er det bare noen centimeter før vannet kommer opp i vegen !!
 
Dagen etter tok jeg en tur nordover fra hytta, der ligger det enda ei seter som er godt vedlikeholdt med kokehus -  til og med en fin røykeovn har det kommet opp der
Det er trivelig når folk tar vare på de gamle husa, de har en historie å fortelle...
Her tar også skogen over smått om senn ser vi.
 
Under her ser vi åssen veien så ut, bare søle de første 5 - 10 cm ned
Jeg grua litt for hjemturen, for det hadde regna hele natta, men veien var  grei nok å kjøre på
Mest utforbakke når en skal den veien  da triller en jo lettere....

 
 
Jeg hadde hatt en bitteliten drøm om å gå ut tidlig for å høre på orrfuglen som det pleier å være ganske mye av i området, men det blåste ganske kraftig, og regnet sila ned da jeg var ute og kikka ved seks-tida på morgenen, så jeg krabba under dyna og tok det med ro til langt på dag.
Med boka mi...
Jeg har lånt den nye boka om Olav den Hellige som Øystein Morten har skrevet, den er så spennende at det er ikke lett å legge den fra seg.... Kan anbefales :)
 
 
I dag, fredag har jeg vært i Veggli og vist bilder på Pensjonistenes Møteplass. Det er bestandig hyggelig, folk er så engasjerte, kommenterer og kjenner igjen de som er på bildene av og til kommer det en historie eller to om personer eller steder vi ser ;)
 
Ha ei riktig god helg alle sammen :)
 
 


Ingen kommentarer: