torsdag 10. mai 2012

Torsdag

Og så var det torsdag, og ukeslutt nærmer seg.
Her i heimen skjer det store ting for tiden !!
Sjølveste bestefaren på gården tro til og kjøpte seg motorsykkel !! 
Truligvis en gammel drøm som er blitt realisert !  Etter  et tilbakeblikk fant han ut at det er nummer seks eller sju siden han var femten - de fleste godt brukte :)
Denne er også brukt, men meget pent behandlet Pusset og polert etter alle kunstens regler.
Får håpe han får glede av de, med mye varmt vær i sommer ; 
 På kveldsturen i går gikk jeg langs Lågen, litt lenger opp enn der jeg har gått før.
Der har beveren kosa seg i vinter, felt ned kjempestore trær, ikke all hadde falt helt ned på bakken, men ved neste stormvær ramler de nok ned
På bildet her har han fått overende ei svær osp, trur den var nærmere halvmeteren i diameter
Det må være store krefter i kjevene til det vesle dyret !
 Denne bjørka har han spisset som en blyant !
Rundt og rundt så den falt ned til slutt, det set jo litt farlig ut, de kunne jo kommet under treet - men det går visst bra hver gang, de har nok en metode som forteller dem hvor og når den detter
På det siste bildet ser vi at den har flere prosjekt på gang samtidig. Det er vel trolig mange av dem, og gnage må de jo året rundt....:)

Ellers gå nå dagene stort sett som før, jeg venter på våren da, men veit jo at det kan være frostnetter helt til slutten av mai.

Det burde jeg tenkt på da vi var til Nannestad, jeg hadde satt to pelargonier ut på verandabordet, og den ene, som sto ytterst hadde blitt sneia av frosten, men bare i bladene tror jeg, jeg klipte den ned litt og håper det beste....
I går tok jeg en tur opp til det andre laget i fotogruppa, det er mye spennende som dukker fram når en begynner å leite i gamle papirer
Nå hadde det kommet for dagen ei minnebok fra 1882 !! Den var laget av elever på den daværende fylkesskolen, eller "amtskole" som den het. Det var oppstarten til den nåværende Idrettsskolen som lever i beste velgående !
Ikke dårlig det i en bortgjemt bygd som Rollag. Skolen er jo et hundre og tredve år gammel, med elever fra hele landet !!
Ha det godt, nyt våren.....

3 kommentarer:

Stubbetufsa sa...

Gubben fortalte meg det i går, han så det på fjesboka at gubben din hadde kjøpt motorsykkel! Det er stort!
Måtte han få mange koselige minner fra kjøreturene!
Bever har jeg aldri sett på ordentlig. da jeg var jente, leste jeg bøker om jegere i
Alaska, og der møtte jeg beveren i fortellingene...
Klem fra nord!

Heidi sa...

Er så artig at Hellik har unnet seg litt moro på sine eldre dager! Krysser fingrene for mye finvær i sommer slik at han kan kose seg på tur!

Vi får ta en tur vi også snart, dog med beina våres vi da ;-)

Ingun sa...

Hei
'Jammen har du en tøff bestefar i huset;-)) Ja, maan skal leve ut drømmene sine. Viktig det...God helg!