lørdag 31. desember 2011

Lørdag

Godt Nytt År !!!

Hadde store planer om å skrive en årskavalkade - men etter å ha gjennomgått året på bloggen, så jeg at det er forsåvidt ikke nødvendig !
Det kan jo bare stå: Jeg var på tur !!!!
For det har jeg stort sett vært i hele det siste året. Ikke til verdens ende, men
rundt omkring. Det startet i januar med gåtur til toppen på Holtefjell, ca to og en halv time fra hytta og opp. Det var kaldt; -14 etterpå var det hytta på Ble og jamen rakk jeg en tur på Vegglifjell også

Februar med femtiårsfeiring i familien og jamen fikk jeg mellom to permer alt jeg har skrevet ned av det jeg husker fra jeg var tre år og fram til 2oo8 Veldig fornøyd da

Så i mars begynte vi å fundere på hvordan våre besteforeldre på farssiden hadde levd. Det var fint lite vi visste om dem. Så jeg dro til brødrene mine og fikk tak i gamle brev, bøker, kvitteringer og masse annet . Men bilder var det lite av, så gikk turen til søskenbarna våre, der fikk jeg tak i bilder, og noen gamle historier

I mars var det 65 - og 70 årsfeiring hos søstren min, og vi hadde ei fin helg på Klækken hotell

Og jamen fikk mormor en tur til Oslo med bursdagsfeiring der også...
Så kom påsken, men først kom egentlig sommeren - for det var en utrolig tidlig vår med blåbærblomster i siste halvdel av april, grønt lauv 22 april
Vi gikk på beina til Åklifjell 5. april, da var det nesten helt bart opp til 900 - 1000 meter o.h.
Mai måned kom fortsatt godvær, men skrekk og gru.... en efta vi skulle på Frili fikk vi en trist opplevelse; ubudne gjester hadde tatt seg inn og rota og tatt med seg lamper og annet utstyr.
Men vi fikk da ordnet opp, kom til enighet med forsikringsselskapet så alt blei bra.


Og like etter 17. mai fikk vi storbesøk fra Nord !
Det var Stubbetufsa og mannen hennes som hadde vært i familieselskap på vestlandet og kom en tur opp til oss. Veldig hyggelig !! Tida gikk altfor fort, og været var altfor dårlig, men vi hadde et par trivelige dager:)
Siste halvdel av juni startet regnværet og det holdt seg stort sett til september..
Men innimellom fikk vi da med oss både kulturvandring med historielaget og sankthansfeiring på fjellet
Jeg og bikkja var på Frili og beundret måneformørkelsen som også var denne måneden.
ca.20 juli fikk vi besøk fra Danmark og da var vi turister i egen bygd, Til Lyngdal for å se på den flott dekorerte kirka der, og så til Vatnås med en gammel rosemalt og sagnomspunnet kirke der. Der tok vi farvel med gjestene.
Men da vi reiste hjem igjen hørte vi på bilradioen det vi aldri kunne drømt om at kunne skje her i landet : Bomben i Oslo og massakeren på Utøya.... Det er sånn at det gjør vondt bare å tenke på det, helt uvirkelig med alt vi ser og hører om dette

Sommerturen vår i år blei kort, inneklemt mellom to andre begivenheter ! Vi tok bilen og reiste til Vestlandet, tok oss god tid og var på museer og andre historiske steder.
Så var det "September kom med "De voksne Damers" turdag ! Denne gang til Mjøndalen og Portåsen med tilhørende gåtur langsmed og over golfbanen der og hjem til Marit hvor vi fikk utsøkt middag.
Noen få dager etter på en solblank lørdag morgen dro tre av fire søskenbarn på den årlige fjellturen. Før har vi gått på Holtefjell, men i år hadde jeg invitert dem til Ble. Der så vi på gamle setertufter og var opp på et par fine topper. (Bildet Øverst)
August bragte med seg flere turer !!! Skoletreff i Lyngdal med innlagt topptur, Dagali og Geilo med Anne-Marie Og nå holdt jeg nesten på å glemme at jeg var på to tre molteturer også (uten særlig med bær) men god trim ;)
Så kom september med jakt på elg og hjort, så vintermaten er sikret ;)
I oktober dro vi til København med søster og svoger, trivelig tur med fint vær.
En dametur til Åklifjell fikk vi også, i november var det tid for å sy sammen det jeg hadde samlet om slekta, og brukte ledige stunder på det. Det blei "julebordtur" til Jevnaker, med julehandel på Hadeland glassverk ;)
Og den årlige lefsebakedagen med kusinene gikk av stabelen - Gode lefser og mye latter - vi gleder oss til neste gang ;)
Desember med juleavslutninger på skole, foto, og foreninger..
Neida vi pensjonister kjeder oss ikke. Nå er det bare noen timer igjen av dette året, de skal vi ha sammen med et vennepar vi har feiret med de sistte 15 åra, og kjent "bestandig"
Så håper vi på et enda bedre nytt år, med fortsatt helse til å rusle rundt i skog og fjell som før - nesten..... GODT NYTTÅR til dere alle

2 kommentarer:

Bestemor Drillo sa...

En snarvisitt innom for å ønske deg en trivelig Nyttårskveld!
Godt Nytt År til deg og dine!
Klem!

Ingun sa...

Godt nyttår til deg og dine. Håper du får mange fine turer i år også. Hyggelig å følge bloggen din med turer og tanker. Du er sprek;-))
Klem fra Ingun