mandag 17. oktober 2011

Vi skriver 17. oktober, over halve måneden har gått, og jula nærmer seg med stormskritt



På helselagsmøtet i dag begynte vi så smått å planlegge januarmøte !

Eller "visoperjulautfesten" vår. Det har vært en årlig foreteelse her i noen år, vi ber inn de andre laga til et fellesmøte med litt underholdning, masse god mat og masse god prat !!



Lørdagen var shoppingdag og besøke tante-dag
Var heldig og kom innom KID den rette dagen, det var 40 % avslag på alle gardiner i butikken, og jeg lot meg friste !! Det blei nytt både til stue og soverom. Pluss nye kjøkkengardiner til dattera i nabohuset ;))

Etter at jeg hadde vært innom de to tantene våre på Eiker, tok jeg beinveien over "skaugen"


Jeg svingte bortom Frili og overnattet der til neste dag, og fikk en kjærkommen avslappingsdag/natt der . Måtte jo ta en runde i bushen før jeg roa meg, det begynte å bli litt tussmørkt, men litt fotolys var det enda. Over ser vi elveoset nedom hytta



Blikkstille og blått kveldslys over elva og Krokvannet.....
Jeg sover så godt når jeg er der
, våkna ikke før klokka halvni på søndagsmorran


Da var det to tre kuldegrader og sola steig opp over Holtefjell. Jeg spiste en god frokost og tok en tur med kamera Vi ser isen ligger på vannet enda, men i løpet av noen timer forsvant den.


Jeg gikk opp til Lakstjernmyra, og ned mot Gørtjerndæla !
Grøfta vi ser over her er ikke en vanlig bekk - det er minner etter faren vår som grøftet her for å få bedre vekstvilkår for skogen, få vannet vekk..
Han hadde et spesielt forhold til skogen og når han plantet småplanter av gran og furu, gikk han om våren og rettet opp de som var bøyd ned av snøen om vinteren, han fant en tørrpinne som ha støttet mot den vesle stammen. Mange år etter at han var død, kunne jeg finne slike smågraner som sto med en tørrkvist mot stammen !!
Ganske rørende synes jeg


Solla forgylte tørrgras og rimfrosset starr, og lagde et eventyr landskap i myrene



Det var stille i skogen denne dagen, elgjegerene var heller ikke ute, ikke på mine kanter i alle fall. Små fuglene hadde oppdaget at jeg hadde kommet og lagde et jamrekor i grantrærne rundt hytta, heldigvis hadde jeg igjen en pose med villfuglfrø fra sist gang, så jeg fylte opp fuglebrettet før jeg dro hjem. Nå er det vel tomt igjen, så det blir nok en tur snart Har en først begynt å fore må en jo holde på. Hyggelige naboer er det jo også...


Ha en gnistrende flott uke ...:)

1 kommentar:

Heidi sa...

Høres ut som du har hatt det kjempetrivelig i helga :-) Så spennende med nye gardiner! Deilig å få litt variasjon hjemme!

Spennende å høre om faren deres!

Ha en god kveld! :-)