tirsdag 7. februar 2017

Tanker...


I dag har jeg rota litt i mine gamle skriverier....
Der finner man mye rart
Denne gang et dikt som rant inn i hodet mitt mens
 jeg satt ved bålet utafor hytta, seint en augustkveld:



Jeg sitter ved bålet
i den mørke, mjuke augustkvelden
Hunden ligger ved siden av meg, 
den lytter til lydene rundt oss


Svak sus fra elva like ved, en andemor  eller -far
kurrer advarende til ungene sine:
"Vær på vakt, det er mennesker i nærheten "

En annen fugl plystrer langt og klagene like bortenfor
Kanskje har vi tatt plassen hans ? 
Eller skal han ned til elva og hente mat ?

Vi sitter stille og lytter



Det er mørkt rundt oss
Men månen er på veg opp bak fjellet
Fullmåne....
Mange rare ting kan visstnok skje i slike netter..

Men her skjer ingenting


-  ikke annet enn at den tørre granveden 
sender små fyrverkeri til værs
Det knitrer og spraker

Fullmånenatta har begynt....


Tusen tanker går gjennom hodet.
når man sitter en slik kveld - i mørket
Tenk om denne freden kan være overalt -
Tenk om alle kunne oppleve den ?

Alle problemer og bekymringer
virker  små og langt borte
Her er vi bare en del av naturen....

Månen - fjellet - elva
Busker og trær - en hund -
og et menneske


PS Bildene er også plukket fra arkivet..





1 kommentar:

Heidi sa...

Så kjempefint skrevet Randi! Det er så sant så sant. Det er godt vi har naturen, og så heldige vi er som har den rett utenfor.