søndag 22. januar 2012

God søndagsmorgen!!
I dag blir det flere "ryddebilder" jeg driver fremdelees og lagrer bilder, fra minnepenner og div. for på den gamle maskinen var de så lite minne at jeg måtte legge over bildene på disse
Denne gang fant jeg bilder fra to fjellturer som jeg setter umåtelig stor pris på.
Det er da jeg hadde med meg barnebarna på telttur !
Det hele startet med at jeg sa til dem at de måtte være med meg en gang opp på fjellet for det var så fint der. de hadde ofte vært med på Mesetra som vi leide i mange år
men opp i fjellet og å overnatte hadde vi ikke gjort. etter ei stund sier live til meg: - Du mormor, nå må vi vel ta den turen snart, du er jo gammel og vi veit ikke åssen det går med deg !!
Da skjønte jeg jo at vi måtte sette i gang ;) Vi pakket sekken og blei kjørt opp til Butjønn, der veien slutter. vi trasket opp alle bakkene mot "Den hvite hesten" like ved der er et koselig lite
fjellvan, der var det tid for rast. vi spiste og gikk oppom "hesten" (øverste bilde) for å ta bilder, det gjør vi alltid når vi er på de kanter !
Så gikk vi helt opp til Viermyrnuten, (tok en pust nede ved Mokroktjennda), og nedover i den bratte fjellsida mot Sørkje. Nede i en koselig furuskog slo vi opp telt, lagde kveldsmat og gikk til ro. neste dag var det en lettere etappe i slakere terreng,
bildet under er "myggebålet" vårt, kjekt med bål for å holde myggen unna !!
Neste dag blei vi henta ved bommen på Sørkjeveien. Det var faktisk lengere enn vi trudde, men kom da godt fram Rakktil oh med å spise eftasvæl før bilen kom og henta oss !!
Dette var i 2006
Året etter skulle Sara være med på tur den samme ruta, vi pakket ned tunge sekker, med telt og soveposer og alt vi trang til turen. Man da vi hadde kommet nesten fram til det vesle tjennet ved "hesten" fikk vi telefon fra bygda; Bestefar har blitt sendt på sjukehus ! Vi pratet litt fram og tilbake med familien og far sjøl, og blei enige om at vi kunne ta en litt mindre tur og komme ned tidligere på dagen. Så vi slo opp teltet i ganske frisk vind, satte på propanapparatet for å koke suppe til kvelds. Men vinden blåste all varmen bort og suppa ville ikke koke, det var kaldt i teltet også ;((
Vi tok en runde i terrenget og fant oss en lunere plass intill fjellskråningen, satte kokeapparatet ned mellom noen steiner og fikk laget oss mat Her fikk ikke vinden tak i teltet heller, så alt blei mye bedre, vi våkna litt utpå natt, for det skrapte i teltveggen ! Var det folk ute ????
Neida, det var bare fjellbjørka som ville si oss at vi ikke var aleine ;)
Neste morgen tok vi turen opp til Den kvite hesten, her kan du se at den ligner litt på en hest
Det blåser fremdeles, ser vi på frisyren til Sara, men det var sol og fint så istedet for å gå opp på Åklifjell som vi hadde tenkt gikk vi ned til Fjellseterbuin, noen gamle rester etter steinbuer som blei drevet som setrer fram til ca. 1850. så måtte vi opp etter sekkene våre og ta samme vei tilbake, men vi fikk da en fin tur likevel !

dette bildet er fra en annen tur, men viser området vi ferdes i. De gamle setertuftene ligger
utenfor bildekanten til høyre, den lyseblå fjelltoppen helt bakerst i bildet er Knutefjell ved Kongsberg....
Så kan vi bare glede oss til sommeren og til flere turer i nydelige fjellområder ;)

Ingen kommentarer: