søndag 3. oktober 2010

Søndag

Hallo ! Her er jeg igjen !
Hvis noen tror at jeg har forsvunnet fra bloggen eller fra jordens overflate, kan jeg bekrefte at det har jeg gjort to ganger ;)
Først da jeg fløy opp til Alta, og så da jeg reiste ned igjen ;)

Turen til Alta blei bestemt på grunn av en begravelse Søstra mi og jeg skulle i.
Den var på onsdag formiddag
Dagen før tok jeg mot til meg og ringte til Stubbetufsa.....
Jeg har flere ganger ymtet innpå om at jeg hadde lyst til å dra til Finnmark for å bli bedre kjent med landsdelen, hadde jo vært der før på kort visitt
Og Stubbetufsa tok det på sparket: Kom hit, dere kan bo her !!

Vi tinget husvære på en camping, fikk ei stor hytte og innrettet oss der på onsdag
Torsdag tok vi bussen til et ukjent sted like ved grensa til Troms

Vi hadde fått greie på at bussen brukte ca fem kvarter fra Alta.
Vi strakte hals og kikka da vi nærmet oss stedet, og så plutselig fikk vi se ei dame som viftet med armene og stoppa bussen: Jeg vil gjerne ha to av passasjerene dine sa hun !
Vi kom oss ut og så på hverandre i et (?) sekund, så slo vi armene rundt hverandre og så var det gjort - Bestevenner !!!
Bare se på bildet over !

Første kvelden i Alta tok vi en fotorunde langs elva som går gjennom byen

Vakker kvelds-stemning, med nydelig lys


Vel framme hos vertskapet blei vi tatt godt i mot, med mat og kaffe, så var det omvisning i hus og hage, og for en hage, og for et drivhus, under ser vi en liten brøkdel av alle plantene der, tomatene så store og frodige, og mange andre vekster som så ut som de kom fra jungelen


På kveldstid så drivhuset slik ut, med lys og varme, til og med

en liten kaffeplass var det der inne

Så var det ut i nærområdet for å se på alt sammen, hytta der hun hadde
"utstilling" av alt det vakre hun har laget gjennom årene
Og en frodig hage der også..

Nede ved vannkanten her plukket vi rullestein som lignet på egg eller perler

Jeg som er en ekte landkrabbe så blåskjell "live" for første gang (trur jeg)

og andre merkelige vekster/ småkryp som grodde på fjell og stein


Dette er ikke noe alminnelig syn for fjellmennesker,

så vi fotograferte alt vi så av hav og båter, og sola var med oss hele tida

Neste dag blei vi kjørt helt til Alta, og avskjedens time var kommet ;(
Dette har vært en drømmetur
Takk for god mat, hjertelig velkomst, kjøreturer, ja - alt....
Så nå er det bare for dere å sette i gang med planlegging av neste sommer

Vi venter på dere !

3 kommentarer:

Stubbetufsa sa...

Å, så fint innlegg!
Koselig, mange flotte ord, jeg blir rørt...
Men en digresjon:Vi kjører ikke opp til Alta, vi kjører til Alta, det ligger øst for oss!
Og fra Alta kjører vi ikke nedover, men vest! Nedover blir sør til Kautokeino!
Klemmer!
Vi har en avtale!

Mormor sa...

Feilen er rettet !
Vi som bor i Dalen veit bar om oppover og nedover vi veit du :)
eventuelt "på andre sida".....

Bestemor Drillo sa...

Så koselig dere har hatt det!
Kan tenke meg at Stubbetufsa gjorde krus på sine gjester ja!!
Ha en fin uke! Klem!