fredag 2. desember 2016

Julesyssel


Julestemningen kom, og gikk
Men jeg fikk heldigvis festa det på skjermen, i tilfelle den ikke kommer tilbake før jul
Hadde det vært som før,  så hadde jeg stekt og bakt og vasket og basket til jul
Men jeg kjenner at jeg blir eldre, kreftene  og arbeidslysten må liksom "graves fram fra dypet" 
  Så jeg pusler litt når arbeidslysten trenger seg på,
                            med litt rydding i skap og skuffer og en liten kakedeig innimellom

Men noen tradisjoner tviholder vi på
Som for eksempel mølje på julaftens formiddag, og bestefars bursdag
som må markeres den 13. 
Før, da barnebarna var mindre, var det juleverksted og akedag samme dag
Men det har det vært lite av de siste par åra
Veit ikke om det er ungene eller mormora som har blitt for gamle jeg, kanskje litt av begge ?

Å vaske og pynte i eldhuset er også noe som blir gjort hvert år
Færre selskaper borti der, men minst en må vi få til før jula setter inn
Og gjerne på den 13. 
I eldhuset samler vi på mange gamle rare ting, som nesten ingen veit hva 
det brukes til engang. Derfor har vi ofte gjettekonkurranse når vi samles der
Rare ting med rare navn - som har gått ut av bruk
Alt fra krølltang til vaskebrett og kaffebrenner ;)

 En (ikke så veldig) gammel telefon henger over senga
Der er det også bilde av Gamle Bestefar, Torstein som gikk bort i 1971
Da "nåværande eigar" var tre uker gammel !!
Torstein var en kløpper til å fortelle historier, gikk aldri tom
Noen av dem sendte han inn til avisene, og de har vi heldigvis tatt vare på
Hvis noen en gang vil få de fram i lyset igjen ?

Høsten gir lav sol og korte dager, men av og til
får man de flotteste motiver av lyset som viser seg på forskjellige måter
Her får sommerfjøset sin dose med solstråler....


Her tidlig eftasol på veien hjem etter trimturen
Jeg er heldig som kan gå og nyte alt dette når jeg vil, og hvor jeg vil
Ikke alle er det forunt.....

Fredag for en uke siden var det en utrolig fargesprakende himmel
Ikke bare her i dalen, men etter innleggene på Facebook å dømme var det over 
hele Østlandet  Jeg blei utkommandert av det ene barnebarnet som hadde kikket ut av
 vinduet og sett "fyrverkeriet"
 I dag her Kari og jeg vært på Ble, i det fine været, og gått på beina i skiløypa, den var hard som is, så brodder var nødvendig for å stå på beina. Men så blei det heller ikke merker i løypa etter oss !


Ha ei knakende fin helg alle sammen det har jeg tenkt å ha
På hytta med Gubben - pluss whistkveld hos Inger :)

Ingen kommentarer: