tirsdag 19. november 2013

Tirsdag kveld

Se litt nøye på mugga over her, den er ca tolv - femten cm. høg
den er både hankelaus og skallete, men den har en historie
Jeg vant den på Kongsbergmarken da jeg var 11 - 12 år
jeg var jublende glad, for jeg pleide ikke å vinne noe særlig
Ikke hadde jeg penger til å kjøpe lodd for heller !
Annet enn de kronestykkene vi fikk når vi skulle på Marken
Så over til en helt annen historie:
Her om dagen skulle ungfolket rydde på loftet, - nye ledninger og mer isolasjon
 
Og der, innimellom sagflis, isolasjon og diverse gamle aviser fant de også en eske med noen gamle ting, en knivslir med sølvbeslag, en brun gammel flaske det har vært Nyco på, en sykkelbjelle som det står G.O.Skajem på, altså er den produsert av en Numedøling !
Blant gamle ukeblader og fant vi også et magasin som het "Utstyrsmagasinet"
der kunne man få tak i mye fint, hvis man hadde penger og "klesmerker"
Det måtte man ha helt til 1948 - 49 da dette nr. er fra

 Og se her; her er mugga mi som blei laget i "lyse sanitære" farger. Min er som de ser grønn.
Det kan passe at den er fra den tiden, jeg var nok mellom 10 og 12 år da jeg vant den :)
 
Her er et utvalg i dame- og jenteklær, kjoler og forklær
Ovenfor her var en elegant truse i "silketrikot"
Det var nok en stor glede å kunne kjøpe sånne ting etter fem år med krig og mangel på alt,
 både mat og klær 

 
Mannfolka måtte jo også ha klær flotte bukser og elegante (?) nikkerser.
 
Kaffeserviser, med gullkant kunne en også få tak i

 Og solide !!! damebenklær i ull, her måtte en ha hele 40 merker, det skallet av på antall kort som familien fikk etter et visst system x antall pr pers.
 
Her litt av forsida på bladet - med årstall
 
Blei mye mimring da vi fikk se dette,
Vi har jo faktisk vært berørt av dette systemet både gubben og jeg.
Rart å tenke på - var en liten tur på shopping (et ord som IKKE sto i ordlista vår)
i går, det bugner av varer, ca to hundre forskjellige BH-er og truser, enda flere gensere kjoler og jakker. Det er så en blir mettet før en får sett på halvparten !
 
 
Tror nesten vi den gang var mer glad for en hjemmesydd kjole enn de unge nå som får to tre fire plagg samtidig og blir lei dem etter kort tid !!
 
Ja - ja der kom moralprekenen i dag også ! Men tenk litt på det......
 
God natt :)

1 kommentar:

gvass sa...

Skulle gjerne sett knivslira :)

Narve