lørdag 3. august 2013

Fredag - nesten lørdag

 
Hei igjen !
Fremdeles nyter vi sol og sommer
Kan nesten ikke huske sist vi hadde en slik sommer. Det er sol dag etter dag, men plutselig setter det inn med en regnskur, så grasrota får noen tiltrengte vanndråper.
Sist søndag fikk vi innbydelse til noen venner som bor på hytte nede ved Porsgrunn, vi blei like godt over til mandag, badet i saltvann (!!) og hadde det veldig hyggelig. Vi var late, og jeg satt bare  på verandaen og tok bilder, der var det et yrende fugleliv utafor, og jeg  blei så fasinert av de elegante måkene som av og til kom innom for å sjekke om det var en matbit å finne :)
 
 En dag fikk vi uventet besøk av min kusine fra Danmark, hun hadde med seg vår felles kusine,  Inger og hennes mann. Det var moro.
 Det var "år og dag" siden de hadde vært på besøk så vi hadde en morsom ettermiddag sammen. Planer blei lagt om neste besøk om ikke alt for lenge:)  
 
Ellers går dagene med til bærplukking, fortrinnsvis molter som det er masse av i år.
nok til alle hvis en orker å gå noen timer i skogen/myrene
Den ene turen gikk jeg sammen med datter Turid. Vi klatret bakke opp og bakke ned og vasset over elver for å komme til de beste moltestedene :)) Det var så mye vann i elva at vi måtte vasse over.
Vi hadde bare fjellstøvler, så vi måtte vasse i sokkelesten !! Da vi kom inn på myra på andre siden sto moltene i kø og ventet på oss, så vi fortsatte med skoa på sekken :))
Vi hadde skikkelig "bør" da vi gikk nedover bakkene til bilen. Sånt kan vi like :)
 
Vi spiste nista på denne idylliske setervollen, med flere gamle vakre hus på,
leeenge siden det har vært seterdrift her...
 
 

Og lenge siden det har beitet kuer på denne setervollen.
 Men fremdeles vokser det tett gras her
 

 
 Jeg har så vidt plukket litt blåbær også, men den er litt lite moden enda,
så vi må nok vente en uke eller så for å fyller frysen med dem
 

 
 
Denne uka foregår det noe som kalles middelalderuka i Numedal/Kongsberg,
 det er konserter, foredrag og "spel" av forskjellige slag i hele dalen
 
Jeg var med og hjalp til på bygdetunet her oppe en kveld og fikk være tilstede da de framførte "Sigurd Fåvnesbane" der. Ute på gårdsplassen, uten kulisser og med få rekvisitter.
 Likevel satt vi so trollbundne i en og en halvtime ! Bra jobba vil jeg si :)
 
I grunnen er det nok å gjøre hvis en ikke sier nei så mye :)
 I dag har jeg vært med og servert på Stasjonskafeen,  fri i morra,
 så skal jeg være med på søndag igjen -
 artig, mange hyggelige mennesker som kommer innom
 
Men først er det lørdag, og kanskje en liten moltetur igjen ??
 
God natt alle sammen :)

Ingen kommentarer: