onsdag 21. mars 2012

Denne dagen har vært ekstra hyggelig !!
Først var jeg på besøk hos mine to gamle tanter på Eiker (I bestemorland)
Og siden min kusine med mariusgenser over her, fyller år idag, og så sant jeg får det til, pleier jeg å besøke henne på denne dagen.
Og tro det eller ei alle vi tre på dette bildet over her,  fra påsken 1956, var tilstede, pluss ei dame til som vi "bare" har kjent i tredve år :) Gjett om det blei "husker du" -time rundt bordet !!

Hjemveien tok jeg om Fiskum og Gamleveien. Eller Gamle Kongevei, som den heter.
Bygget i 1624 - 27. Denne flotte steinhvelvsbrua blei bygget av 24 steinmurere fra sølvverket i 1767. Før det var det mest trebruer. Brua har et spenn på 8,3 meter. 
Kongen av Danmark/Norge ville ha kortest mulig vei til København så han kunne flotte seg med alt sølvet de fant på Kongsberg. Hvis noen vil ha en liten anelse om hvor mye det dreier seg om er det bare  ta en tur til Rosenborg slott i København. Der finnes rom fulle av møbler laget av sølv, det finnes minst to løver i gedigent sølv som står "vakt" ved en trone, hver av dem veier 80 kilo. Det finnes utallige skap, kommoder o.l. laget av sølv..... Og det er egentlig norsk :(( 

 Steinhvelvingen speiler seg i elvevannet.
Brua heter Smebrua, det skulle ikke forundre meg om huset/plassen heter Smeplass, så bodde det vel en smed der en gang da.......

Vannet rant stille og fint forbi og videre nedover mot Fiskumvannet

I 1960 blei Gamle Kongevei fredet. Seinere har den fått navnet Sølvveien
Biler og annen trafikk må vike for den gamle ærbødige steinbrua.
Farten må ned, det er møteplasser på hver side :)
Men jeg anbefaler alle å kjøre der en og annen gang, det finns masse historie langs denne veien. Noen kilometer lenger ned, ligger Fiskum gamle kirke, en vakker steinkirke fra tidlig middelalder. Hver sommer er det konserter der med landets beste musikere. Kan anbefales !!!
Min beste opplevelse der var med Arve Tellefsen og Leif Ove Andsnes, en midtsommerkveld for to tre år siden. Vi blei helt trollbundet, av musikkken og av stemningen i den gamle steinkirken, det var så vi ikke kunne gå til ro den kvelden/natten - da mistet vi den spesielle stemningen :))
Ja - ja dette blei visst en mimre- time av de helt store !!!!  
Men - det er bare sånn det er.......
God natt :)


Ingen kommentarer: